Zon Zee Zand - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Zon Zee Zand - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Zon Zee Zand

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

11 April 2013 | Costa Rica, Alajuela

Hola amigos,

En hier is alweer het laatste verslag. Wat een heerlijke vakantie was het! We hebben van elke minuut genoten en zouden nog wel heel wat langer willen blijven. We zijn al in veel mooie landen geweest maar dit is een plek waar we zelfs wel zouden willen wonen. Alles klopt; indrukwekkende jungles, de meest prachtige stranden, aardige mensen, heerlijk weer (althans deze tijd van het jaar) , de ontspannen sfeer.

Vrijdag zijn we nog een dag gaan wandelen in het Monteverde nevelwoud. Met de bestelling van de poema was helaas iets mis gelopen maar wel weer opnieuw quetzals gezien! Het woord oerwoud lijkt wel gemaakt te zijn voor Monteverde. Wat een overweldigende natuur! Het doet zijn titel “Cloudforest” eer aan, want waar in het 10 km verderop gelegen dorpje Santa Elena volop de zon schijnt, verdwijnt Monteverde de helft van de tijd in de wolken. En ja, ook regenwolken.. Maar ja het is natuurlijk ook niet voor niets zo groen. Het voordeel van de regenbui was wel dat we het hele oerwoud voor onszelf hadden en enkel hoefden te delen met de talloze vogels. Ik schijn trouwens op dezelfde toonhoogte te fluiten als de bellbird want ik kon compleet met ze communiceren; erg grappig!
Monteverde is trouwens het enige plekje in Costa Rica waar we ’s avonds een deken nodig hadden; het koelt er behoorlijk af.

Dit in tegenstelling tot Playa Garza waar we zaterdag heen zijn gereden. De weg erheen bestond weer uit veel gehobbel. We zijn heel benieuwd naar de logica van het asfalteren hier; sommige stukken weg zien eruit als patchwork; 10 meter asfalt, 15 meter grind, 15 meter asfalt, 15 meter onverhard etc. Of ze asfalteren gewoon meteen een heel stuk weg (niet eerst de ene helft en dan de andere) zodat je niet anders kunt dan over het net gestorte asfalt rijden.
Playa Garza ligt op het Peninsula Nicoya, het schiereiland aan de noordwestkust. Hier is duidelijk het regenseizoen nog niet aangebroken; je zag onderweg het landschap gewoon veranderen van tropisch regenwoud naar droge vlakke graslanden, compleet met koeien en paarden. En warm dat het hier is! Als er mussen waren zouden ze van het dak vallen. De parkieten zijn gelukkig meer aan deze temperaturen gewend.
We zaten in een klein guesthousje dat gerund wordt door een Italiaans koppel en waar je dan ook voortreffelijk Italiaans kunt eten. Ook hier weer een zwembad en slechts 70 meter van het strand. Het is hier een lange aaneenschakeling van de prachtigste stranden; van lange brede stranden met hoge golven waar veel surfers een hele show weggeven tot idyllische baaitjes.

Zondag zijn we naar het “Mel Gibson”-strand geweest. De echte naam ben ik vergeten, maar het grenst aan de achterdeur van Mel Gibsons huis. Wat een prachtige plek! Wit zand, blauwe zee, palmboompjes en dat allemaal voor ons alleen! 's Avonds weer een ander strand uitgezocht voor een prachtige zonsondergang. Er is bijna teveel om uit te kiezen! Wat hier ook zo prachtig is, is de sterrenhemel. Er is nog weinig lichtvervuiling en je zou de sterren bijna uit de lucht kunnen plukken.

Maandag zijn we naar Sámara geweest, een toeristendorpje 20 minuten naar het zuiden. Om er te komen moet je een rivier oversteken. En nee, niet via een brug of veerpont maar gewoon met je auto dwars door het water (zie filmpje). Om het filmpje te maken, moest ik wel al wadend door het riviertje naar de overkant. Ik heb me maar niet afgevraagd of hier krokodillen in kunnen zitten..
Na het bezoekje aan Sámara weer dezelfde weg terug door de rivier en nog maar even, gewoon omdat het kan, opnieuw op het Mel Gibson strand gezeten.

Dinsdag hebben we voor een ander strand gekozen; Playa Juanillo. Ook weer supermooi maar met enorme golven en stroming waardoor zwemmen nogal onmogelijk werd. Toen we een klein stukje gingen wandelen zag ik opeens een auto pal naast de onze stoppen (op een verder verlaten strand). Het voelde niet helemaal pluis. Tom is er meteen heen gesprint en toen hij eraan kwam stapten de 3 mannen meteen weer in hun auto (zonder nummerbord) en reden gehaast weg. Echt enorm geluk gehad. Ik denk dat als we 5 minuten later waren de auto weg was geweest. Toen vervolgens door een grote golf de autosleutel bijna werd weggespoeld besloten we dat het wellicht verstandiger was om het lot niet verder te tarten en terug te rijden naar het hotel. Daar hebben we nog een heerlijke strandwandeling gemaakt met de 2 buurhonden waar Lars helemaal weg van is.

Woensdag moesten we voor dag en dauw op om de auto voor 12 uur in te leveren bij Thrifty, een rit van 5 ½ uur. Erna zijn we weer naar het hotelletje in Alajuela gegaan waar we ook de eerste nacht zaten. Nog een beetje door Alajuela geslenterd; over gezellige pleintjes en de markt. Nu zijn Tom en Lars nog even aan het zwemmen terwijl ik dit verslag maak. Morgen moeten we weer het vliegtuig in voor een tocht van 20 uur waarna we vrijdag dan weer thuis zijn.

Heel veel groetjes!
Tom, Maya en Lars

P.s. de laatste weetjes:
- alle taxi’s hier zijn rood
- de afstand van een huis tot de zee moet minstens 200 m zijn. Alleen is deze regel pas een paar jaar geleden ingevoerd waardoor de helft van de huizen hier nu verkeerd staat en daarmee dus illegaal is geworden!
- Bijna alle huizen zien hier min of meer hetzelfde uit: ongeveer 5 bij 5 meter, in een pastelkleurtje geschilderd, een schommelstoel en/of hangmat voor de deur en een schotelantenne op het dak.

Pps Hartstikke bedankt voor alle reacties. Vinden we erg leuk! Hopelijk kunnen we snel weer opnieuw een reisblog starten dus als iemand nog tips heeft voor een plek die Costa Rica kan evenaren dan horen we het graag!

• 11 April 2013 - 07:22

Marielle:

hoi maya,

Ik heb met veelplezier de reisverslagen gelezen en de fotos bekeken. Jullie hebben echt een super mooie vakantie gehad. Hoewel ik ook graag nog eens terug wil naar Australië, staat Costa Rica boven aan mijn verlang lijstje. Nu weet ik ook weer waarom!!!

groetjes van Marielle Frijters

• 11 April 2013 - 07:59

Paul:

Hoi bellbird,

Dat was idd een 4x4, hing daar niet een croco onder? :) nou ik heb met veel plezier je verslagen gelezen, genoten en gelachen, fijne combi. De tijd is voorbij gevlogen, niet te geloven. Ben benieuwd naar je vehalen. Als je dit leest ben je al weer thuis, a.s. zondag rond de 20 graden...mss kleine pleister....

Grtz Paul x

• 11 April 2013 - 08:53

Alcidie:

Hey! Als je thuis blijft heb je niet zozeer een beeld hoe snel de tijd verstrijkt (behalve achteraf). Op vakantie des te meer. En als je dan weer leest dat jullie terugkomen, betekent dat dat er alweer 4 weken voorbij zijn. We moeten nog ff wachten voor we naar Costa Rica kunnen, maar het is in ieder geval wel op het verlanglijstje terecht gekomen nu! Wij hebben Frankrijk in het verschiet, voor het eerst een huisje geboekt. Tent vinden we met onze dame nu nog een beetje vroeg, ook vanwege het weer wat nog wel eens niet zo lekker kan zijn.
    Sterkte tijdens de lange vlucht (je moet er iets voor over hebben). En dan zie ik je over twee weekjes alweer! Wel foto's meenemen he?!
    Je hebt meer geluk dan wij toen we uit Afrika terugkwamen, temperatuurverschil is minder groot want ze verwachten ca 20 graden het weekend. Wij gingen toen van ca 30 naar -10... Verheug me in ieder geval op beter weer. En als je zondag toch mocht bedenken te komen (10 uur, Nieuwstraat, Weesp), uiteraard van harte welkom!
    Liefs, Alcidie

• 11 April 2013 - 08:57

Marion:

Hallo Tom,Maya,Lars,

Bedankt voor alle verslagen/foto's die ik afgelopen weken heb mogen lezen/bewonderen.
    Ben heel blij dat ik jullie morgen weer in mijn armen kan sluiten maar gun jullie ook nog een paar fantastische weken Costa Rica.Kan me voorstellen dat het moeite kost straks in het vliegtuig te stappen terug naar Nederland.
    Hele goede vlucht.

xxxMutti/oomsel

• 11 April 2013 - 09:45

Petra:

Hi! Wat super weer, jullie reisverslagen en die foto's.... prachtig weer! Heb er van genoten, iedere keer opnieuw, hoop dat jullie nog veel reizen gaan maken :-)
    Een goede terugreis !!
    Groetjes,
    Petra

• 11 April 2013 - 09:49

Bommie &Bompie :

Wat zijn we blij met jullie reis verslag en prachtige fotô s.
    maar ook blij als jullie weer heelhuids thuis zulle zijn met alweer een ervaring rijker.

Heel veel liefs xxxxx
    Bommie & bompie.
    Een goede vlucht.

• 11 April 2013 - 11:26

Chantalle:

jammer zeg, time flies......
    Nou ik ben benieuwd om het uitgebreide foto-verslag te zien!
    (enne, zie je wel dat je helemaal niet gedoemd bent om "vals" te zijn? ;-) We kennen hier gewoon nog niet de juiste klanken/tonen blijkt wel! :-))

Liefs, en tot snel!

Chantalle

• 11 April 2013 - 11:27

John:

Hoi wereldreizigers.
    Wat een leuke /boeiende verhalen,en wat een prachtige reis!
    Ik heb geprobeerd om hier op het werk ook dat vakantie gevoel te krijgen want er zijn veel gelijkenissen: Ook hier is het afen toe een jungle met brulapen en gifkikkers waar IK soms rode ogen van krijg.
    Toch lukt dat niet dus toch maar eens overwegen om ook eens richting Costa Rica te gaan.
    Goede reis terug en snel tot ziens want ook ik ben razend benieuwd naar jullie verhalen.
    John.

• 11 April 2013 - 15:24

Maurice:

Hallo Maya and family.

Klinkt weer fantastisch allemaal (behalve die boeven op het strand dan).
    Ik wens jullie een goede reis terug. Succes met aclimatiseren!
    Tot gauw, Maurice

• 11 April 2013 - 16:58

Marga:

Hoi Maya, Tom en Lars,

Droom die 20 uur in het vliegtuig nog maar lekker over Costa Rica. Ik vind het heel gezellig dat je weer terugkomt maar gunde je ook nog weken in de jungle en aan paradijselijke stranden.
    Goede roetsj (nou ja niet letterlijk dan haha) en tot gauw,
    Marga

• 11 April 2013 - 17:49

Kristel Houben:

Ik kijk al uit naar maandag om Lars zijn vakantieverhalen te horen! Wat geweldig allemaal! En super dat we jullie via deze blog konden volgen! gr Kristel