Gifkikkers, quetzals en het kruidvatvogeltje - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Gifkikkers, quetzals en het kruidvatvogeltje - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Gifkikkers, quetzals en het kruidvatvogeltje

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

05 April 2013 | Costa Rica, Alajuela

Hola!

Maandagochtend werden we gewekt door vogelgezang waaronder dat van het ‘Kruidvat-vogeltje’. Geen idee hoe het diertje echt heet maar volgens Lars roept hij de hele tijd “kruidvat kruidvat” en als je goed luistert lijkt het er inderdaad wel op! Tijdens het ontbijt dook er opeens een kakkerlak op van een centimetertje of 8 (heeft hier niets met gebrek aan hygiëne te maken, maar je zit gewoon in de natuur en daar horen ook kakkerlakken bij) die besloot dat de kortste weg naar de tafel via Toms been omhoog ging. Entertainment genoeg dus voor de ochtend.

Erna zijn we naar een vlinder- en kikkertuin gegaan. Heel interessant om de hele levenscyclus van rups via pop tot vlinder te zien. Er zijn vier grote kassen die vol zitten met alle vlinders die voorkomen in Costa Rica, prachtig; oa de Blauwe Morpho en de glasvleugelvlinder! Ook is er een ruimte met diverse kikkeraquariums waar onder andere de bluejeansfrog (3 keer raden hoe die uitzien) en de rode-ogen-boomkikker in zitten. Ook kun je er leuke wandelingen maken met zicht op de vulkaan. ’s Ochtends was het prima weer maar toen we ’s middags een wandeling rond de vulkaan wilden maken kwam er weer een tropische bui aan dus zijn we maar een kijkje in het dorpje Fortuna gaan nemen.
Ons Hans en Grietje huisje ligt op een flink prive domein waar ook een vijver is waar hele toergroeps naar kikkers komen kijken. Zodra de groepen weg waren is Tom zelf op onderzoek uitgegaan en trof daar de prachtigste rode-ogen-boomkikkers aan (zie foto’s) . Toen hij de dag erna nog eens ging kijken was er overigens geen kikker meer te bekennen. Naast de kikkers heeft hij ook nog vleermuizen, een enorme duizendpoot en een slang gezien.

Dinsdag vonden we dat we een relaxdagje verdiend hadden na al het harde genieten van de afgelopen weken :-)We zijn dus naar Baldi thermen gegaan. Een complex met 25 verschillende baden met thermaal water, van ijskoud tot loeiheet (verwarmd door de vulkaan). Gezien de ligging kun je dit echt een tropisch zwemparadijs noemen. Er zijn ook 3 glijbanen die natuurlijk uitgeprobeerd moesten worden. Tom en Lars gingen van de langste maar langzaamste, ik koos voor een hele snelle die compleet loodrecht omlaag ging. Dat had ik dus beter niet kunnen doen, want nog voor ik het water raakte was ik mijn lens (het -8 exemplaar) al kwijt. Gelukkig nog een reserve-exemplaar in het hotel maar de rest van de dag heb ik de glijbanen en watervallen maar gemeden.
Het zonnetje heeft zich ook af en toe weer laten zien dus we hebben eindelijk een blik op Arenal kunnen werpen. In 1968 is de vulkaan uitgebarsten en is sindsdien behoorlijk actief (nu helaas al anderhalf jaar rustig, voorheen kon je ’s avonds de lava zien borrelen!)

Woensdag was een reisdagje; prachtige route van la Fortuna naar Santa Elena rond het Arenal meer. Hoe toeristischer het gebied hoe slechter de weg lijkt het wel. Het gebied wordt wel Klein Zwitserland genoemd en lijkt totaal niet op de rest van Costa Rica.

Santa Elena ligt vlakbij het bekende Monteverde Nevelwoud. 8 jaar geleden zijn Tom en ik hier ook geweest en het valt ons op hoe het plaatsje gegroeid is sindsdien. Vandaag hebben we een “treetop-wandeling” (boomtoppenwandeling klinkt wel heel raar) gedaan. Zonder twijfel de mooiste wandeling die bestaat; een parcours van een paar kilometer over 8 lange wiebelbruggen door de boomtoppen. Overal bomen die op zichzelf al jungletjes zijn en weer de prachtigste vogels. Hoogte punten waren de Bellbird en vooral de Quetzal. De Quetzal is dé vogel van hier (zie foto’s) en vreselijk moeilijk te vinden. We waren zelf vandaag lucky birds want we hebben 3 quetzals gespot! Na ons kwam een groepje met een gids waarvan zelfs de gids er nog nooit 1 had gezien.
Morgen gaan we nog een dagje wandelen in de jungle. We hebben een poema besteld; die maakt ons lijstje van ‘bekende dieren van Costa Rica’ compleet :-)

Adios!
Tom, Maya en Lars

De weetjes:
- Vers brood kennen ze hier niet; alleen voorverpakt dat minstens 3 weken houdbaar is of rare enorme croissant-achtige varianten met ananas in
- Als lunch eten we dus bijna elke dag voorverpakt brood met een blikje tonijn. Het ontbijt en avondeten is gelukkig gevarieerder (en meestal lekkerder)

• 05 April 2013 - 08:08

Paul Hendriks:

Hi folks,

Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt. Zeg Maya one-eye :) natuurlijk recht naar beneden, dan ben je er sneller wah meadsche haha...mss moet Tom de ladder volgende keer niet meer uithangen, jakkus maar gelukkig happen Costa Ricaanse kakkerlakkies niet, ..hoop ik. Alvast een fijn weekend gewenst en houdt de vulkaan rustig. Grtz Paul x

• 05 April 2013 - 08:22

Alcidie:

Wat een supermooie foto van die twee kikkers! Kon zo uit een natuurboek komen. In Nederland mis je niet veel. Nog steeds even koud. Ze beloven dat het warmer wordt na het weekend, maar dan wel gelijk met regen. Weet niet wat ik liever heb....
    Liefs uit Weesp!

• 05 April 2013 - 08:51

Marion:

Hallo Tom,Maya,Lars,

Wat mooi!Knap om al die indrukken zo te omschrijven.Tom,wat een beauty van een foto's.
    Lars,wat sjiek dat jij al die prachtige avonturen kunt beleven.Daar kan geen enkel leerboekje tegenop.

Knuffels van oomsel/mutti

• 05 April 2013 - 09:12

Chantalle:

Haai alledrie!

zalig om te lezen, en prachtige foto's inderdaad zeg! Het is altijd een leuk begin van de dag als ik een reisverslag van jullie in mijn mailbox vind :-) (of schrijf je dat met "dt"? ;-))
    Geniet ervan, het zal veel te snel weer om zijn allemaal!

Chantalle

• 05 April 2013 - 11:03

Carolien:

Wauw zeg! Wat een prachtige foto's van die beestjes.

• 05 April 2013 - 11:47

Petra:

Te gek, en wat een prachtige foto's!! Sjiek dat jullie die zeldzame vogel hebben gespot.
    Geniet er nog van!

Groetjes
    Petra

• 06 April 2013 - 12:50

Opa Koek:

fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben het lijkt me een hele kleurrijke en veelzijdige vakantie we krijgen op deze manier een hele goede indruk ervan geniet nog maar lekker, ps Tom kan nog wat leren van Lars zijn surfkunsten gr opa koek oma Edith Ruud en Maud.

• 06 April 2013 - 15:04

Peggy:

Ik geniet iedere keer weer van jullie reisverslag. En wat een schitterende foto's, die kikkers staan er prachtig op!
    Geniet nog lekker van jullie vakantie!

• 07 April 2013 - 13:48

Marga:

Ik word jaloerser met de dag haha. Prachtig!! Geniet nog even goed van de laatste dagen.

• 07 April 2013 - 20:36

Kristel Houben:

Wat een leuk verslag weer om te lezen! Mooie foto's ook. Ik ben erg benieuwd naar Lars zijn verhalen in het klasje. Over een paar weken komt toevallig de ontwikkeling van een vlinder aan bod, en ik denk dat Lars dat dan beter gaat kunnen uitleggen dan de juf hihi ;-)
    Geniet er nog samen van! Gr en een dikke knuffel voor Lars!

• 07 April 2013 - 20:36

Kristel Houben:

Geniet er nog samen van! Gr en een dikke knuffel voor Lars!

• 09 April 2013 - 15:03

Mieke:

Supertijd hebben jullie daar! ongelooflijk! en mooie foto's (die vindt Cas natuurlijk het leukste, al die dieren).
    Nog veel plezier en groetjes van Cas voor Lars!