Apen, stieren, een roodborstje en the Surfinator - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Apen, stieren, een roodborstje en the Surfinator - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Apen, stieren, een roodborstje en the Surfinator

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

24 Maart 2013 | Costa Rica, Alajuela

Hola amigos,
Als er een paradijs bestaat hebben we het gevonden; het heet Costa Rica!

Nadat we vorige keer gewekt waren door de brulapen (Lars heeft overigens besloten dat hij hier wil blijven wonen want hij vindt het leuker om wakker gemaakt te worden door de apen dan door de wekker (en dat terwijl hij thuis een wekker met junglegeluiden heeft)) zijn we op weg gegaan naar Manuel Antonio np (ongeveer 500 m van het hotel) maar niet verder geraakt dan het prachtige strand voor de deur. Stel je de bush van Burgers Zoo voor, dan het strand van de Bounty-reclame, plak die 2 vervolgens aan elkaar, vermenigvuldig dat met 100 en je komt in de buurt van hoe het hier uitziet; prachtige stranden met een blauwe zee waar je in de schaduw van de jungle kunt liggen.

Ondanks die schaduw hebben we (Tom en ik, Lars had gelukkig zijn zwemtruitje aan) het voor elkaar gekregen om enorm te verbranden. Tip: gebruik nóóit zonnebrandcreme factor 30 van het Kruidvat; je kunt net zo goed olijfolie op je smeren, zelfde bak- en braadgehalte. Tom ziet eruit als een roodborstje en ik lijk af te stammen van de kreeften.

Donderdag hebben we het wel gemaakt tot het nationaal park. Onbeschrijflijk mooi! We hebben er capucijneraapjes, brulapen en doodshoofdaapjes gezien en zelfs een luiaard. Ook liggen er overal rond het strand leguanen van wel een halve meter lang. Na een tochtje door de jungle sta je opeens in 1 van de mooiste baaien die we ooit gezien hebben. Waar Lars een paar maanden geleden nog amper met een teen in zee wilde, krijgen we hem nu er bijna niet meer uit. Het was dat we dorst en honger kregen anders hadden we er nu nog rondgelopen zo prachtig is het!

Vrijdag werden we weer wakker gemaakt door de brulapen maar toen ik eindelijk fototoestel en geheugenkaart had gevonden waren ze al verder getrokken, dus helaas geen geluidsfragment. Naast de apen is er trouwens ook een oorverdovend lawaai van krekels en getjilp van vogels.
In de middag zijn we verder zuidwaarts gereden naar Uvita, een gehucht aan de Stille Oceaan waar nagenoeg geen toeristen zijn (überhaupt nagenoeg geen mensen aan het strand). De guesthouseeigenaar is een Amerikaan die ons meteen deed denken aan Arnold Schwarzenegger. Toen we vroegen hoe we bij de zee kwamen besloot hij spontaan om met ons mee te gaan compleet met surfplanken. ‘The Surfinator’ heeft eerst Lars een beetje leren surfen (zie filmpje) en vervolgens Tom (hier maar beter geen filmpje van; dat zou meer onder funniest homevideo’s vallen). Was een superleuke middag. ’s Avonds nog met the Surfinator, de kok en zijn vrouw naar de voetbalwedstrijd Costa Rica- USA gekeken (bijzondere wedstrijd; er viel zoveel sneeuw dat de bal gewoon niet meer zichtbaar was. Het was duidelijk geen thuiswedstrijd voor de Tico’s). Het zoontje van de kok is een jaartje ouder dan Lars en ze amuseren zich samen prima al verstaan ze geen woord van wat de ander zegt.

Zaterdag zijn we weer niet verder geraakt dan het strand. Je kunt hier gewoon al uren kijken naar de enorme golven. Vorig jaar kon Lars zich uren vermaken met steentjes in zee gooien, nu is hij overgeschakeld op kokosnoten omdat die zo leuk komen terugdrijven. Hij heeft zelfs een lievelingskokosnoot die hij Bennie heeft genoemd..
Zaterdagavond bleek dat hier het jaarlijks rodeo-festival was waar we natuurlijk heen zijn gegaan. Een soort diervriendelijk stiervechten. Een stuk of 10 macho’s klimmen om de beurt op een stier en worden er na gemiddeld 3 seconden weer af gegooid waarna de stier gevangen wordt door een gaucho met lasso op een paard. Sommige stieren maakten er een hele show van, andere gingen rustig staan grazen. De stieren worden overigens gewoon weer terug naar de boerderij gebracht na hun optreden. Het was een heel spektakel compleet met vuurwerk waar ongeveer het hele dorp heen was gekomen. Super om mee te maken!

Vandaag blijven we nog een dagje in Uvita en morgen gaan we het land doorsteken richting noordoostkust. Dinsdag hopen we daar (in Tortuguero) te zijn.
Heel veel groetjes
Tom, Maya en Lars

P.s. Hier weer de weetjes van de dag:
- het is hier werkelijk het land van de smoothie. We drinken er elk dagelijks bijna een liter van; variërend van mango tot ananas, meloen en passievrucht. Af en toe afgewisseld met een lekkere kokosnoot
- ipv de paddentrek heb je hier ’s avonds de krabbentrek; met honderden tegelijk proberen ze de weg over te steken; de een succesvoller dan de ander
- Lars zijn nieuwe lievelingsdier is de Gekko…
- Het valt ons op dat hier geen enkele Costa Ricaan rookt.

PPS: bedankt voor alle berichtjes, vinden we erg leuk!

• 24 Maart 2013 - 17:17

Rachelle Scholten:

Hallo allemaal, Oh wat heerlijk, klinkt allemaal geweldig !!! Geniet nog veel van jullie vakantie, hier ligt namelijk weer sneeuw....Groetjes

• 24 Maart 2013 - 18:11

Carolien:

Dat filmpje is wel heel erg schattig! Een echt natuurtalent!

• 24 Maart 2013 - 19:25

Petra:

Wouw, wouw, wouw! Geniet ervan!

• 24 Maart 2013 - 19:59

Kirsten:

Ondanks een dikke deken en sneeuw voor de voordeur waan ik me door jouwj reisverslagen in betere oorden! Geniet ze!

• 24 Maart 2013 - 20:18

Marga:

Ik ben retejaloers want er ligt hier 10 cm sneeuw en gevoelstemperatuur is soms -10 C. Dus blijf maar lekker in die 30 C zitten. Je mist hier niks. Ziet er heerlijk paradijselijk uit.

• 24 Maart 2013 - 20:31

Ann:

Wauw wat een prachtig strand ... wij (Lieze en ik ) zijn zo jaloers met die vriestemperaturen van hier!! Stuur een beetje van die heerlijke warme zon maar naar hier!!

• 24 Maart 2013 - 21:01

Nathalie:

OMG wat een schiiiterde foto's en fantastisch filmpje:)) en ook je tekst erbij is weer super leuk om te lezen! !! Ik leef een beetje mee met de zonnige omschrijvingen in jullie verhaal, daar krijg ik spontaan goeie zin van zelfs als ik naar buiten naar de sneeuw hier kijk;) Genieten, genieten en nog eens genieten jullie drietjes!!! Groetjes en tot snel. Liefs Nathalie XXX

• 24 Maart 2013 - 22:08

Bommie En Bompie.:

Lieve kinderen Lars ,Maya ,Tom.

Wat zijn we weer blij met jullie vacantie verslag.

Lars word een echte sportman Zeg hem maar dat Bommie en Bompie trots

op hem zijn.Wat een mooie dieren vooral die leguaan Prachtig.

Genieten jullie maar.

Veel liefs van Bommie en Bompie.

• 25 Maart 2013 - 07:31

Tom:

Wow!! prachtige foto's en weer een leuk verslag. Bijna alsof we er zelf bij zijn...Nee niet echt, hier is het koud en ligt er sneeuw, brrrr...
    Profiteer er maar goed van!

Groetjes Tom

• 25 Maart 2013 - 08:04

Paul:

Hallo gelukvogels,

Wat een mooi land, als je niet al de kriebels hebt krijg je ze nu spontaan als je de foto's ziet en je verhaal leest. Nou Maya, ik had Jordanie al op mijn lijstje gezet maar Costa Rica comes first :) The surfinator hahaha, heeft ie inderdaad wat van weg ja. Ben benieuwd naar jullie andere avonturen. Have fun jullie 3! X

• 25 Maart 2013 - 08:35

Peter:

Hey Maya

Erg leuk om jullie reisverslagen te lezen ! Ik waan me ook een beetje in Costa Rica. All kijk ik nu naar buien en zie ik sneeuw liggen..... rookt er werkelijk niemand ?????? shocking......

• 25 Maart 2013 - 09:47

Chantalle:

Hallo alledrie!
    wat heerlijk om te lezen allemaal, je zou spontaan jaloers worden...... ;-)
    Geniet van jullie heerlijke vakantie, hier missen jullie niks. X

• 25 Maart 2013 - 13:06

Petra:

Heerlijk om te lezen weer jullie reisverslag. En wat een schitterende foto's, idd een paradijs..!
    Geniet er goed van!
    Veel groeten, Petra

• 26 Maart 2013 - 08:15

Ann:

Wat een natuurtalent is Lars!!! Dikke kusjes van Lisa!!!

• 26 Maart 2013 - 10:43

Alcidie:

Wauw! Ik had Costa Rica niet op mijn wensenlijstje staan, maar misschien toch maar toevoegen. Al zullen we nog ff moeten wachten tot onze kleine dame wat groter is.
    Sinds het weekend rolt ze 2 kanten op; nu ook van buik naar rug. En sinds gisteren duwt ze haar billen in de lucht als ze op haar buik ligt, zou het al aanstalten zijn om te kruipen?
    In het noordelijke deel van NL geen sneeuw. Wel een heel mooi zonnetje en harde koude wind. Vandaag idem dito.
    Geniet van alle moois! Liefs van ons alledrie!

• 27 Maart 2013 - 11:02

Juf Kristel En De Vriendjes Uit De Klas:

Dag Lars, mama en papa! We hebben in het klasje al samen naar jullie foto's gekeken en vonden vooral het filmpje van op de surfplank erg leuk! We missen Lars in het klasje maar wensen jullie nog heel veel plezier op vakantie! Tot binnekort! Vele dikke knuffels van alle vriendjes en de juf!