On the way to San Jose - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu On the way to San Jose - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

On the way to San Jose

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

20 Maart 2013 | Costa Rica, Alajuela

Hoi allemaal,

Leuk dat jullie ons weer volgen via deze site!
Momenteel is het woensdagochtend half 7 en zijn we een half uur geleden gewekt door de brulapen die hier overal in de jungle rond het hotel zitten. We zitten nu op het balkon naar ze te kijken (en luisteren). Maar om te beginnen bij het begin; maandagochtend zaten we voor dag en dauw op het vliegveld van Düsseldorf te wachten op onze Delta vlucht. Het was nog even spannend of er nog gestaakt zou worden (de vrijdag ervoor was 30% van alle vluchten geannuleerd en op zondag was alles nog flink vertraagd) maar we hadden geluk en waren 10 uur en heel veel films en tot mijn grote vreugde triviantspelletjes later in Atlanta. Na daar 4 uur te hebben rondgehangen konden we aan boord van het vliegtuig naar San Jose. Veel meer dan dat ook niet want op dat moment brak een noodweer los boven Atlanta en zaten we nog 2 uur te wachten voor gecontroleerd kon worden of het vliegtuig niet getroffen was door de bliksem (!) en we eindelijk mochten opstijgen. Erg veel turbulentie maar we hebben er comateus doorheen geslapen. Om 22.00 uur plaatselijke tijd (7 uur tijdsverschil) waren we in San Jose en vlak erna in het hotelletje in Alajuela.

Maandagochtend werden we gewekt door een stralende zon (het is hier ongeveer 30 graden) en wonderlijk genoeg hadden we alle drie totaal geen last van een jetlag. We zijn de dag gestart met een typisch Costa Ricaans ontbijt: “Gallo Pinto” genaamd oftewel rijst met bruine bonen en een bord vol vers fruit. Erna Alajuela in waar we even een stressmoment hadden toen bleek dat bij de eerste 3 pinautomaten al onze passen het niet deden… Bij bank nummer 4 hadden we meer geluk dus we hebben onze zakken maar meteen gevuld met honderdduizenden colones. Lars had op de zoektocht naar geld een speeltuin gezien waar heeft hij zich vervolgens nog even geamuseerd heeft met de plaatselijke kids.

Om 12 uur konden we de jeep ophalen en gelukkig bleek het geen Flintstonemobiel (gezien we maar de helft van de normale prijs hebben betaald had ik ook niet veel meer dan een halve auto verwacht) maar een prima, vrij nieuwe, Daihatsu jeep. Tom had op het laatste moment nog een routeplanner op de gsm geïnstalleerd dus we dachten dat we zonder veel problemen 2 uur later in nationaal park Manuel Antonio zouden zijn. Dat zou ook het geval zijn geweest als de routeplanner op snelste ipv kortste route had gestaan… De kortste route voerde ons midden door het centrum van San Jose en vervolgens door de binnenlanden van Costa Rica waar het bestaan van asfalt nog niet is doorgedrongen. Het is ons meteen duidelijk waarom we hier een 4 x 4 nodig hebben ipv normale auto. De kortste route bleek trouwens wel erg mooi; door de bergen en over riviertjes en door dorpjes waar duidelijk niet dagelijks een toerist komt. Nog juist voor het donker werd zijn we aangekomen in ons hotel Jungle Beach in Manuel Antonio waar we de apenpopulatie hebben uitgebreid met 3 exemplaren ;-)

Tot het volgend verslag maar weer!
Groetjes
Tom, Maya en Lars

P.s. Enkele weetjes:
- ipv gele veiligheidsvestjes dragen ze hier gele veiligheidsbretels
- brulapen heten niet voor niets BRULapen; wat een kabaal!
- hadden we al gezegd dat het hier 30 graden is :-)

• 20 Maart 2013 - 22:54

Ruth:

Haaaaai Maya, ik heb je niet meer gezien en julliedus ook geen fijne vakantie meer kunnen wensen, dus bij deze! Ik hoop dat het een heeeerlijke vakantie blijft met veel zon en fijne avonturen!!!! Veel liefs voor allemaal!!!

• 21 Maart 2013 - 07:17

Chantalle:

Hallo Maya, Tom en Lars!
    Wat fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen! Geniet van het weer (het vriest hier nog steeds) en maak er een fantastische vakantie van!

• 21 Maart 2013 - 08:13

Paul:

Hi folks,
    Hahaha, weer erg leuk om te lezen maar gelukkig is jullie reis goed verlopen. Weten jullie overigens hoe groot een brulaap kan worden?!? dit zou een triviantvraag kunnen zijn Maya :)
    Geniet van deze vakantie en mooie indrukken! Grtz Paul

• 21 Maart 2013 - 08:42

Alcidie:

Dag reizigers!
    Wat een avonturen gelijk zo aan het begin van de vakantie! Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan zien en kijk uit naar de foto's. Geniet ervan & liefs!

• 21 Maart 2013 - 09:11

Petra:

Ha Maya, Tom en Lars, weer helemaal leuk je reisverslag en dat we jullie kunnen volgen zo! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Nu genieten maar van alle indrukken en het lekkere weer.. :-)
    Amuseer julilie!
    Groetjes Petra

• 21 Maart 2013 - 09:14

Nathalie:

Hello people,

Maya bedankt nog eens voor je lieve appjes! Vond ik echt super dat je eraan hebt gedacht tijdens je welverdiende vakantie!!
    Probeer eens het geluid van de brulaap op te nemen via de camera of telefoon:-)
    Ben blij voor jullie dat die Jeep wielen heeft;-)
    Geniet volop van alle moois daar en de heerlijke zon en stuur ons een beetje van die zon door!!
    Groetjes aan Tom en Lars
    XXX

• 21 Maart 2013 - 09:21

Marga:

Hey Maya,
    Klinkt alweer als een spannend begin van een mooie reis. Geweldig dat gehobbel door de binnenlanden.
    Die mogelijke blikseminslag in het vliegtuig zal ook wel voor de nodige consternatie hebben gezorgd.
    Geniet samen van de reis en de heeeerlijke temperatuur. Gisteren regende het hier en vandaag is het gewoon weer koud! Ben benieuwd naar het vervolg.
    Ken trouwens nog wel iemand die je ongemerkt tussen de brulapen zou kunnen achterlaten :)

• 21 Maart 2013 - 14:00

Marion:

Hallo Maya,Tom,Lars,

Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen(en geslapen hebben gedurende de turbulentie).Sjiek om i.v.p door een wekker door brulapen te worden gewekt:helemaal leuk.
    Wat een goed verslag.Het geeft me(net zoals bij vorige verslagen)het gevoel dat ik een stuk mee mag reizen.
    Knuffels van oomsel/mutti

• 21 Maart 2013 - 16:54

Omie En Opie.:

Wat fijn dat de reis goed is geweest..Zo te horen hebben jullie weer een spannende reis.Genieten jullie er maar van.Hier is het nog altijd zo koud als toen jullie vertrokken met regen en sneeuw.We zijn blij dat wejullie weer hebben gehoord.en kijken weer uit naar het volgende.

Heel veel liefs

kussen en knuffel

van Bommie en Bompie.

• 22 Maart 2013 - 19:37

Kim:

Hallo,

Heerlijk om weer te mogen meegenieten van jullie reis. Je maakt me jaloers. Hier gaat het weer vriezen; gevoelstemperatuur - 15 :(
    Lekker genieten met jullie 3-tjes
    X
    Kim

• 22 Maart 2013 - 19:53

Ann:

Hallo Lars, Maya en Tom,
    Leuk dat jullie weer op reis vertrokken zijn! Geniet ervan! Ik kijk al uit naar de leuke verhalen van jullie!
    Groetjes Van Lisa, Joyce, Ann en Kris.

• 22 Maart 2013 - 22:01

Maurice:

Geweldig om te lezen en zo jullie avontuurlijke reis te volgen. Die jeep mag er gelukkig toch wezen Maya. Geniet ervan. Ik lees graag meer!

• 23 Maart 2013 - 15:38

Kristel:

Hallo, wat fijn dat we de avonturen van julie vakantie kunnen volgen! Nog heel veel plezier en een dikke knuffel voor Lars van al de vriendjes in de klas en zijn juf.
    Gr Kristel!

• 23 Maart 2013 - 15:53

Theo&Edith:

Wat een geweldige reis, we genieten van de leuke verslagen. fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Bij het zien en " horen" van van de flora en fauna zullen jullie de reis strubbelingen wel snel vergeten.
    Geniet ervan!
    Groetjes en dikke poene,
    Opa koek en Edith

• 24 Maart 2013 - 16:07

Peggy:

Hallo daar in Costa Rica,
    Heerlijk om jullie reisverslag weer te lezen. Geniet maar van het weer, want in Maastricht lag vanochtend weer eens sneeuw, ca. 10 cm (brrrr..).
    Een hele fijne vakantie gewenst!
    Groetjes
    Peggy

• 24 Maart 2013 - 20:27

Ann:

Hoi Maya, Tom en Lars,

Vond Lars die rijst met bonen echt lekker?? Ik kan me al voorstellen wat voor een reactie ik zou krijgen als ik dat Lieze en Finn zou voorzetten :-) Wel super dat hij zich overal wel thuis lijkt te voelen!! Geniet van jullie vakantie! Ik zal Lieze laten meegenieten van de verhalen en de foto's. Ze heeft Lars afgelopen week toch wel een beetje gemist. De bus was weer doorgereden ... alleen deze keer zonder dat Lieze het in de gaten had!!

Groetjes,

Ann