Ha Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Ha Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay

Door: tommayalars

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

15 Maart 2012 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal,
We zijn weer terug op onze stek in Hanoi. Onze trip in Halong Bay zou ik kunnen samenvatten in 2 woorden: onvoorstelbaar mooi! Maar dan zou ik wel heel snel klaar zijn met het reisverslag, dus toch maar de uitgebreide versie.

Dinsdagochtend opgehaald met een busje en in ongeveer 4 uur naar Halong Bay gereden. Weg erheen was ook wel leuk door het platteland waar overal op de rijstvelden (weer helemaal zoals je je Vietnam voorstelt; met buffels met karretjes erachter en mensen met de typische hoedjes die tot hun knieen in het rijstveld staan) druk werd gewerkt. Tom zegt net dat hij ook 3 steenkoolcentrales zonder filters heeft gezien (heb ik blijkbaar gemist) maar die laat je maar weg bij je voorstelling.
Voor de lunch aan boord gegaan van de Alova Gold. Een spiksplinternieuwe boot met 8 hutten, een eetdeel en een heerlijk dek met ligstoelen. Naast Lars was er nog 1 kind aanwezig in de baai (er waren veel boten, maar niet storend omdat de baai zo groot is dat je vaak toch alleen was met je boot) en die zat bij ons op de boot. Lars vond het erg leuk, Tom en ik vonden het ook erg leuk toen bleek dat die familie maar 2 dagen bleef (je kon kiezen tussen een 2 en 3 daagse tour)..
Aan boord konden we meteen aanvallen op de lunch die werkelijk overheerlijk was. Bij Vietnamees eten moet je (naast de beroemde loempia) denken aan de luxere versie van de Chinees; veel kleine schaaltjes, niet pittig, wel smaakvol, veel vis, kip, ei en tot Lars' grote vreugde heel veel fruit. De typische drank van hier is rijstwijn, maar ben er nog niet over uit of ik dat nu lekker moet vinden.
Onder de lunch vertrok de boot verder de baai in. Tja; hoe Halong Bay te omschrijven.. het is een enorme baai met allemaal mini-eilandjes/bergjes van kalksteen die uit het water steken. Klein beetje mist erbij voor het mysterieuze effect. Heb nog niet vaak zo iets moois gezien (we denken dus nu al de highlight van de vakantie te hebben gehad). Eerst aan land gegaan bij wat ik trappeneiland zal noemen. Na een flinke klim had je van bovenaf een prachtig uitzicht over de baai. 's Middags zijn we gaan kayakken; stukje door een grot, langs apeneiland en in een hele stille baai. Wat is het toch mooi! 's Avonds stond een mini-cursus loempia-maken op het programma. Zoals al bekend zijn koken en ik geen succes samen, ik blijk zelfs geen loempia normaal dicht te kunnen vouwen. Gelukkig waren ze gevuld met garnalen dus hoefde ik hem zelf niet op te eten.
Tijdens de borrel gekletst met een paar Australiers waarvan een vrouw haar hele gebit had laten renoveren in Saigon voor bijna geen geld en het zag er nog mooi uit ook. Tom overweegt nu ook er een brug te laten plaatsen. Hierover misschien meer over een paar weken..
De kok is gelukkig beter in de keuken dan ik en had ook 's avonds weer een heerlijk diner gemaakt. (op de derde dag was er nog een demonstratie "hoe maak ik bloemetjes van elk soort groente", maar dat leek me beter om maar aan me voorbij te laten gaan)

Woensdag zijn we de dag begonnen met een bezoek aan "the amazing cave"; mooie grot waar je volgens de gids apen, varkens, draken, engelen, slangen, schildpadden en zelfs Stalin zou herkennen. Mijn fantasie reikt toch niet zover, ik zag gewoon stalagmieten en -tieten. Toch was het wel echt de moeite waard.
Erna vertrokken de meeste mensen terug naar Hanoi, enkel wij en nog 4 anderen hadden de 3-dagentour geboekt. Gelukkig maar want de rest van de dag was wel het hoogtepunt van de trip; met een kleinere boot naar een heel rustig deel van de baai waar we een paar uur zijn gaan kanoen (althans Tom kanode, ik was fotograaf). Eerst langs een floatingvillage. Wat de naam al zegt; een dorp bestaande uit drijvende huizen. Onvoorstelbaar dat dit echt is, dat mensen nog zo leven. Kindjes niet veel ouder dan Lars roeien in bootjes rond en proberen souvenirs te verkopen. Je zou bijna verwachten dat als de toeristen weg zijn, ze het decor oprollen en naar huis gaan, maar ze leven dus echt zo en sommigen komen hun hele leven (bijna) niet de baai uit.
Erna door een deel nationaal park gekayakt. Wederom prachtig. Een beetje lastig was dat Lars halverwege bedacht had te moeten plassen. Gezien je niet aan land kan was dat nogal een riskante onderneming; in elk geval blij dat Lars een jongetje is!
Weer op de boot nog heerlijk genoten van het prachtig uitzicht, de rust en heerlijk eten. Het weer was eigenlijk super. Weliswaar geen zon, maar ik denk dat je anders levend zou verbranden in een kano, maar ook geen regen of wind.
Vandaag nog een beetje gerelaxt op de boot en toen terug naar Hanoi. Op de boot hebben we geen last gehad van zeeziekte maar nu voelt het alsof we nog steeds op de boot zitten..
Nu weer in Hanoi, morgen naar een waterpoppenvoorstelling en dan met de nachttrein naar Sa Pa (wandelen en bergstammen).
Heel veel groetjes en bedankt voor de berichtjes!
Groetjes van ons
p.s. foto's volgens zsm; we hebben er de afgelopen 3 dagen meer dan 800 gemaakt dus het is nog even sorteren..

• 15 Maart 2012 - 14:58

Oomsel:

Hallo Tom,Maya,Lars,

Wat een prachtig verslag,wat een avontuur.Krijgt Lars het(denken jullie)goed mee?
    Hele goede treinreis,op naar het volgende avontuur!!

Liefs,

Moedermens/oomsel

• 15 Maart 2012 - 15:03

Alcidie:

Hi daar in verweggistan!

Leuk om de enthousiaste verhalen te lezen! Zeker goede reclame voor het land! Doet me denken aan de tijd dat je door Australie trok, ook zulke leuke omschrijvingen. Klinkt alsof je er een harde dobber aan krijgt alle foto's te gaan uitzoeken; herkenbaar :-)
    Op naar het volgende avontuur, kijk ernaar uit het verslag weer te lezen. Geniet van jullie heeeeeeeeeerlijk laaaaaaaaaaaaaaaaaange vakantie!

Liefs, Alcidie & Kees

• 15 Maart 2012 - 15:07

Petra:

Hey reizigers,

Wat leuk toch dat we jullie ervaringen en indrukken zo kunnen volgen, klinkt erg indrukwekkend en mooi wat jullie tot nu toe hebben gezien en gedaan. En jullie zijn nog maar net begonnen aan de reis... Geniet ervan!!

Groetjes
    Petra

• 15 Maart 2012 - 16:50

Bommie En Bompie.:

vakantie Kinderen.

Wat een vakantie Blij dat we steeds wat van jullie horen.Vind het voor jullie fijn.

Ik ga wel met Larsje naar kabouter Plop.

Maar genieten jullie van al dat moois.

Liefs van Bommie Bompie.xxxxxxxxx

• 15 Maart 2012 - 22:26

Edith:

Hoi Maya, Tom en Lars,

Wat een belevenis deze vakantie van jullie. Ik geniet van de prachtige verhalen en geef ze ook door aan Theo. De foto's zullen wel helemaal het geweldige plaatje compleet maken. Geniet ervan!
    Groetjes Theo, Edith, Ruud en Maud

• 17 Maart 2012 - 12:20

Opa Koek:

leuk om op deze manier met jullie mee te kunnen reizen geniet er maar lekker van gr opa koek edith ruud en maud

• 17 Maart 2012 - 12:20

Opa Koek:

• 19 Maart 2012 - 09:22

Marga:

Hoi Femmely,

Het klinkt echt prachtig en door je beschrijving voelt het bijna of ik het zelf beleef. Ik zie de omgeving helemaal voor me en ruik het eten bijna.

Leuk dat over jouw (gebrek) aan kookkunsten. Moest echt lachen.
    En Lars, eet die het Vietnamees eten ook of houdt hij het bij fruit en andere bekendheden?

Ik kijk al uit naar jouw volgende verslag en ben benieuwd hoe de nachttrein bevallen is.

Het weer is in ieder geval tot nu toe boven verwachting (de regen is aan jullie voorbij gegaan) dus die hebben jullie binnen.

Groetjes Marga