Tam Coc, Hanoi en de Durian - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Tam Coc, Hanoi en de Durian - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Tam Coc, Hanoi en de Durian

Door: tommayalars

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

23 Maart 2012 | Vietnam, Hanoi

Chao ong (schijnt "hallo"te betekenen)!

We zijn alweer bijna op de helft van de vakantie. Morgen vliegen we naar Hue en laten daarmee het noorden van het land achter ons en begeven ons naar het midden. Maar eerst een terugblik op de afgelopen paar dagen.

Dinsdagavond zijn we met de nachttrein teruggegaan van Sa Pa naar Hanoi. We deelden het coupeetje met een Australisch stel dat paranoia was dat ze bestolen zouden worden; coupe moest hermetisch op slot, grote rugzak werd in handbagageruimte geperst en toen de man dacht dat wij sliepen is hij zijn geld gaan tellen, en nog eens en nog eens.
Om 5 uur 's ochtends waren we in Hanoi, waar we een taxi namen naar ons hotel. Hier (in de taxi) kwamen we de eerste echte oplichter tegen. De meter ging aan en was zo bewerkt dat hij in een tempo ronddraaide dat je met je ogen niet kon volgen. Ipv de 30.000 dong van op de heenweg, vroeg hij meer dan het 10-voudige. We deden alsof we het niet begrepen en verplaatsten de komma voor het gemak een plaatsje en gaven hem 35.000 Dong. Toen ontplofte hij. De prijs zakte opeens van 320.000 naar 200.000 en toen naar 100.000, maar toen had hij voor ons afgedaan. Denk dat hij ons vervolgens vervloekt heeft en heel veel regen heeft toegewenst want vanaf dat moment zijn de weergoden ons niet meer goed gezind.

Om 8.00 uur werden we opgehaald door een busje dat ons in 3 uur tijd naar Tam Coc heeft gebracht; ze noemen het ook wel Halong Bay on land; ook hier grote rotsen maar ipv in zee tussen de rijstvelden gelegen. Klinkt mooi en dat was het ook. Enige dat jammer was, was dat het hotelletje waar we wilden verblijven vol zat en waar we toen werden ondergebracht was weliswaar splinternieuw maar sfeerlozer dan sfeerloos, op het deprimerende af. Als de rest van het plaatsje nu nog gezellig was, zou er niets aan de hand zijn, maar vanaf het moment dat de tours vertrokken was de boel overal uitgestorven en waren we gedoemd om in het hotel te eten (ik dacht dat ik niet kon koken, maar dit overtref zelfs ik) en erna op onze kamer, die naar grot rook en werd verlicht door 1 tlbuis, te wachten tot het bedtijd was. Na het ontbijt van rauwe pannenkoek met gecondenseerde melk (geserveerd bij gebrek aan jam..) besloten we dat we een dagje eerder naar Hanoi terug zouden gaan, ook gezien de weersvoorspellingen.
Maar eerst hebben we fietsen geleend en hebben we een prachtige tocht door de omgeving gemaakt. We waren trouwens helemaal verbaasd dat het ons zowaar lukte om een fiets met kinderzitje te bemachtigen. Dat was een interessante zelfgebouwde constructie van ijzer met een kussentje erin maar Koning Lars zat er heerlijk in.
Eerst tussen de rijstvelden door naar een tempel gefietst waar we samen met een hele middelbare school aankwamen en we ervoeren hoe het moet zijn om de bodyguard van een beroemde popster te zijn. Lars werd gevolgd, gefotografeerd door minstens 200 camera's, geaaid en geknuffeld. Toen het hem teveel werd zijn we weer op onze fietsen gesprongen en verder gereden door het mooie landschap.
Op het einde van de dag weer met het busje terug naar Hanoi. Dit is de afgelopen 2 weken onze uitvalsbasis geweest en het hotelletje voelt een beetje als thuis (ik ben niet zo van het reclame-maken maar als iemand ooit naar Hanoi gaat: Symphony hotel is echt super) .

Vandaag begon de dag warm (ongeveer 28 graden) maar na een enorme regenbui (ik weet het, ik weet het; in Belgie/Nederland is het nu 20 graden en zon; kunnen jullie aub wat hierheen sturen?) is het flink afgekoeld. Gelukkig bleef het bij die ene bui die we schuilend bij Highland Coffee (de Aziatische versie van Starbucks; geen straf dus om een uurtje te zitten) hebben doorgebracht. Rest van de dag wat rondgeslenterd, winkeltjes gekeken en heeft Tom tot zijn grote geluk een durian gevonden.. Voor wie niet weet wat een durian is: een grote vrucht met erin een soort ballen van puddingachtige substantie die ruikt (en naar mijn mening smaakt) naar een combinatie van vieze sok, muffe grot en schimmelkaas. En nee, dat is niet overdreven; op het vliegveld hangen naast de borden waarop staat dat wapens ed verboden zijn ook borden dat durians verboden zijn!
Tom moet dus zorgen dat vandaag alles op raakt.
We gaan nog even verder rondstruinen. Tot de volgende keer! Ik zal proberen om vanavond nog foto's van Halong Bay en Tam Coc te uploaden.
Chao!

• 23 Maart 2012 - 14:27

Helga Krapels:

Hoi Maya,

Wat 'n leuke verhalen. En wat gaat het goed met Lars.....is toch altijd spannend met zo'n kleine onderweg. Je schrijft inspirerend en ik kijk uit naar jouw volgend verslag.

Je zit echt in 'n hele andere wereld!!

Groetjes daar!
    Helga

• 23 Maart 2012 - 18:04

Omie En Opie:

We wensen jullie een goede vlucht naar

Hue.Bly met de foto van Larsje met het

glas vol vitamientjes.Heel veel

kusjes knuffels van

Omie en Opie.

• 23 Maart 2012 - 21:07

Marise:

ha Maya,
    Net jullie hele reisverslag gelezen. En ik heb ervan genoten. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. En ook die prachtige foto's maken dat we een beetje mee kunnen reizen via je verslag. Echt leuk!

Een mooie reis nog voor jullie drietjes.

Marise

• 25 Maart 2012 - 20:45

Pia En Robbie:

Hallo Maya, we zitten hier met Theo en Edith jouw verslagen te lezen en lachen ons kapot. Ook onze voeten zijn kapot want we hebben 16 km. gewandeld vandaag! Ook een ervaring [voor Pia]. Even steken: het is hier inderdaad geweldig weer met vel zon. Lekker taglaitelli hier gegeten en nu nog aan de limonade ;-) hihhi. Van ons allemaal: dikke poene en een stevige knuffel voor king Lars xxx en nog veel mooie dagen. Dikke poen van opa Koek en oma Lazarus......;-)

• 26 Maart 2012 - 06:52

Marga:

Hoi Maya, Tom en Lars.

Lars wordt echt aanbeden hè!
    Jammer van het mindere weer nu maar jullie hebben de meeste dagen boven verwachting toch goed/droog weer gehad.
    Komisch die taxichauffeur. Dat zijn toch ratten als ze de kans krijgen.
    Was Symphonyhotel via Booking? Ga ik eens gluren.
    Ik hoop dat de vlucht naar Hue goed is verlopen. Ben benieuwd of het midden van Vietnam heel erg verschilt van het noorden. Kijk alweer uit naar jullie volgend verslag.
    Groetjes Marga

• 26 Maart 2012 - 10:17

Petra:

Chao ong!

Wat een avonturen die jullie meemaken, heerlijk om te lezen!
    Hopelijk wordt het weer beter komende dagen, op de foto's ziet het nog steeds prachtig uit allemaal! Tom de durian weggewerkt inmiddels (had er ook nog nooit van gehoord..) ? Hopelijk gaat het goed met Lars ondanks de waterpokken...
    Nog heel veel reisplezier en verheug me al op het volgende verslag!

Groetjes
    Petra

• 26 Maart 2012 - 18:02

Bommie En Bompie.:

Hoe is het in Hue.En hoe is het vliegen erna toe geweest .Heeft Larsje nog
    wat las van zyn waterpokken?.We
    kyken weer uit naar een reisverslag
    van jullie.En misschien ook nog wat
    mooie foto,s

Kusjes en dikke knuffel voor Larsje.
    Bommie en Bompie.