Regenponcho's in keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Regenponcho's in keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Regenponcho's in keizerlijk Hue

Door: tommayalars

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

27 Maart 2012 | Vietnam, Hoi An

Hoi allemaal,

Momenteel zit ik op het balkonnetje van ons hotel in Hoi An terwijl Tom en Lars op tv "Ollie en de kakkerlakken"aan het kijken zijn; hun favoriete tv-programma (Lars heeft 1 programma dat hij nog leuker vindt: sumoworstelen). Bij de receptie zijn ze ondertussen een fiets met kinderzitje voor ons aan het regelen. Heb ze hier in Hoi An nog niet gezien maar "is er niet" bestaat niet in Vietnam. Zie ze nog in staat om ter plekke een ijzeren constructie te gaan bouwen.

Zaterdag zijn we voor dag en dauw met Vietnamairlines van Hanoi naar Hue gevlogen. Het was maar een uurtje vliegen dus we waren blij dat we hiervoor gekozen hadden ipv voor de 15 uur durende treinreis. Hue is de vroegere keizerlijke hoofdstad. Er is een enorme citadel met keizerlijke stad die we 's middags zijn gaan bezichtigen. Erg mooi met oude tempels, paleizen, poorten en paviljoens. Veel rood en goud lakwerk, houtwerk, mooie daken en niet te vergeten bonsai-boompjes. De keizers hadden zich duidelijk geen verkeerd plekje uitgezocht. Hele middag oude cultuur gesnoven en 's avonds weer terug in de moderne tijd met een pizza en een Festival biertje (geen festival te bekennen maar het heet nu eenmaal zo).

Zondag hadden we een drakenboot gehuurd voor een dagtocht over de Parfumrivier. Bij Parfumrivier stelde ik me een idyllisch kabbelend klein riviertje voor bijna ruikend naar bloemen, maar het is gewoon een grote brede rivier met afval langs de oevers. Dat is trouwens iets wat ik nooit zal begrijpen; hoe mensen hier (en in heel Azië trouwens) afval gewoon dumpen wanneer ze het kwijt willen en het maakt daarbij niet uit waar ze zijn. In de steden lijkt het mee te vallen doordat er dagelijks het vuil wordt opgehaald (door vuilniswagens die muziek maken zoals in Nl/Be de ijskarren) maar net buiten de stad groeit de stapel blikjes, plastic zakken en andere troep.
De eerste stop was bij de Thien Mu-pagode met een 7 verdiepingen hoge stoepa vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de rivier. Misschien dat de naam Thien Mu sommigen iets zegt; het was vroeger al het centrum van boeddhistisch verzet tegen het koloniale bewind en kwam in 1963 in het nieuws toen een monnik zichzelf in Saigon in brand stak uit protest tegen het regime. Deze monnik (Thich Quang Duc) kwam uit Thien Mu aanrijden in zijn blauwe Austin en heeft destijds het wereldnieuws gehaald. De blauwe auto staat nu bij de pagode en al is het maar een auto met de beroemde/beruchte foto van de brandende monnik erboven maakt het toch flinke indruk.

Vervolgens zijn we verder gevaren naar 2 keizerlijke mausolea; eerst die van Minh Mang en erna die van Tu Duc. Alsof de keizers nog niet genoeg pracht en praal hadden in hun keizerlijke stad, lieten ze al tijdens het leven de meest schitterde mausolea voor zichzelf bouwen. Elk mausoleum bestaat uit 3 delen: een tempel voor de verering van de overleden keizer, een stenen "stele"met biografische gegevens over de keizer en de keizerlijke tombe zelf. Ernaast heb je nog bijgebouwen en subtempeltjes. Heel mooi maar wat we helemaal overweldigend vonden waren de prachtige parken waarin ze lagen met meertjes, vijvertjes en eeuwenoude bomen. Vooral die van Minh Mang was een enorme oase van rust, een heerlijke sfeer waar we makkelijk een hele dag hadden kunnen rondhangen.

Maandag zijn we met een taxi van Hue naar Hoi An gereden. Je kunt dit stuk ook met de bus doen maar die gaan allemaal door een tunnel en wij wilden graag de kustroute doen met stop bij de Marble Mountains. De eerste paar uur regende het maar net op het moment dat we uitstapten was het droog. Tja het weer: na Sa Pa hebben we geen zonnestraal meer gezien en de vooruitzichten (Tom checkt ongeveer 10 keer per dag accuweather in de hoop op een mirakel) beloven niet veel verbetering. 3 Dagen zon op een maand is iets wat hoort bij NL/Be niet bij Vietnam, dachten we en de reisboeken met ons, maar het schijnt hier dus toch wel vaker te regenen. (tja al die rijst moet natuurlijk ook ergens door groeien..) . Gelukkig is het wel telkens droog als we naar buiten gaan. Samenvattend weerbericht: zwaarbewolkt, 20-25 graden. Aangezien Vietnamezen alles per brommer doen is hier een heuse mode in regenponcho's; rode, doorzichtige, gestippelde, met of zonder capuchon. Als je met meer dan 1 persoon op de brommer wil heb je 3 keuzes: of je hebt ieder een eigen poncho (niet vaak), of de voorste heeft zijn hoofd eruit steken en alle passagiers zitten volledig verstopt onder de rest van de poncho (je hebt dan ook speciale grote familie-poncho's) of (en dat vind ik de leukste) je hebt een speciale 2-persoonsponcho: eentje met 2 gaten voor de hoofden! We hebben er nog geen foto van gemaakt maar ik ga mijn best doen!

De Marble-Mountains zijn zoals de naam al zegt bergen van marmer/kalksteen vol met grotten en die grotten staan weer vol met grote boeddhabeelden. Echt heel erg mooi. Verder zijn er ook een paar pagodes/tempels. Het is me eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor een geloof ze hier hebben. Het is een beetje een mengelmoesje van van alles; Boeddha doet mee, net als Confucius en de Jaden Keizer van het Taoisme. Ernaast doen ze aan voorouderverering (elk huis heeft een eigen altaartje waar van alles geofferd wordt; van wierook en kaarsen tot geld en blikjes bier... (tja het is maar waar de voorouder van hield natuurlijk). Wat trouwens ook in elk huis aanwezig is, is een aquarium maar dat is dan puur voor de decoratie.
Na een paar uur in/op/onder de Marble Mountains te hebben doorgebracht zijn we verder gereden naar Hoi An waar we nu dus zijn. We blijven hier tot zaterdag. De bedoeling was om een paar stranddagen te hebben om even uit te rusten en alle indrukken een plekje te geven, maar momenteel regent het dus we moeten eens kijken wat we hier verder nog kunnen doen.

Heel veel groetjes weer!
Tom, Maya en Lars (bijna weer waterpokloos)

• 27 Maart 2012 - 07:29

Mirthe:

Hoi Maya,
    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! En grappig dat Lars zo'n bekijks trekt! Veel plezier nog en hopelijk dat het zonnetje zich laat zien.

Groetjes!

• 27 Maart 2012 - 08:55

Esther Vrencken:

Lieve Maya, Tom & lars,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Prachtig om de verhalen te lezen. Ook hier hebben de meisjes de pokken gehad. Erg gezellig NOT ;-)

Enjoy verder van al jullie momenten en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs Esther & de meisjes.

• 27 Maart 2012 - 08:57

Marloes:

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken! Genier ervan!

liefs, Marloes

• 27 Maart 2012 - 17:13

Carolien:

Wauw, wat een mooie foto's tot nu toe. Doet me een beetje denken aan China, maar ergens heeft het ook iets van Bali weg. Veel plezier in ieder geval nog!

Groetjes Carolien

• 28 Maart 2012 - 06:46

Sylvie:

KWILOOK!!!!!

• 28 Maart 2012 - 11:17

Shirley:

Hey,

Klinkt super allemaal. Geweldig wat jullie meemaken en grappig dat Lars zo'n atractie is!!

Krijg heimwee naar verre reizen..

Geniet er nog van en hopelijk wordt het weer iets beter.

gr.
    Shirley

• 28 Maart 2012 - 18:01

Kim:

Hoi Maya, Tom en Lars,

Prachtig jullie reisverslagen. We genieten iedere keer weer van jullie verhalen en de foto's. Fijn ook, dat het met Lars allemaal zo goed gaat. Geniet er lekker van!

Groetjes
    Marc, Kim, Bram en Koen

• 29 Maart 2012 - 18:49

Pia En Robbie:

Oh oh oh wat moeten we toch lachen om je reisverhalen! Jij moet een boek gaan schrijven, je schrijft zó leuk!! Jammer van de regen maar na regen komt altijd zonnenschijn!! Veel plezier en we verheugen ons op het volgende verslag ;-)

• 31 Maart 2012 - 09:06

Alcidie:

Foto's doen me denken aan de reis die wij op Bali en Lombok hebben gemaakt alweer vreselijk lang geleden. Was ook zo mooi! Hopelijk laat het zonnetje zich nog zien. Hier regent het momenteel ook als dat een troost is :-)
    Geniet van jullie laatste week.

• 01 April 2012 - 21:20

Nathalie:

Hee Maya,

Wat leuk jullie reisverslag en fantastische foto's!! Ik lees dat jullie veel cultuur opsnuiven aldaar:-) Helemaal top, om jaloers op te worden.
    Wanneer we weer gaan quizen hoop ik dat we veel vragen over Vietnam krijgen;-) Geniet nog lekker van jullie avontuurlijke reis en tot snel. X Nathalie