Machu Picchu!!!! - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Machu Picchu!!!! - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Machu Picchu!!!!

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

05 Augustus 2015 | Peru, Machu Picchu

Hola!

Hier komt hij dan, het verslag over Machu Picchu!

Zaterdag maar weer eens in alle vroegte op (na een korte nacht waarbij Tom door zijn bed is gezakt) om de trein naar Aquas Calientes te nemen, het dorpje van waaruit je naar Machu Picchu vertrekt. Machu Picchu is enkel te bereiken per trein en per Inca trail. De incatrail lijkt ons geweldig maar we hebben toch voor de trein gekozen. Hier betaal je de hoofdprijs voor maar het is wel een fantastische rit door een schitterend landschap. Het plafond van de trein is grotendeels van glas waardoor je een prachtig uitzicht hebt. Een van de mooiste treinritten die we ooit gemaakt hebben!

Na drie uur zijn we gearriveerd in Aquas Calientes waar we 's middags door het dorpje gelopen hebben (megatoeristisch, vol backpackers waarvan een deel denkt Inca te zijn geworden (of wat ze ook denken voor te stellen dansend op blote voeten in indianenoutfit) en van het uitzicht in het hotel genoten. Vroeg gaan slapen want zondagochtend ging om 4.15 uur de wekker. Machu Picchu ligt 8,5 km van en 450 m boven Aquas Calientes en ook hier heb je twee opties om er te komen: met de bus of te voet. De eerste bus vertrekt om 5.30 maar om daar in te zitten moet je al voor 4.00 uur in de rij staan!! Wij dus te voet.. Het was een flinke klim, allemaal trappen van verschillende maten. Veel jongeren hadden het idee dat ze te stoer waren om achter een kind te lopen en sprintten ons dan ook voorbij. Totdat ze 100 m verder zich helemaal stuk hadden gelopen en moesten uitrusten en wij weer langskwamen met Lars voorop (en Tom en ik er hijgend achteraan).

Juist voor zonsopgang waren we in Machu Picchu. Machu Picchu, de Incastad die prachtig gelegen is tussen de bergen en die al sinds minstens 25 jaar in mijn top 3 van plaatsen op de wereld stond die ik ooit hoopte met eigen ogen te kunnen zien. We hadden er hoge verwachtingen van, maar het is nog duizend keer mooier dan we gehoopt hadden. Helemaal terecht 1 van de nieuwe 7 wereldwonderen.
Onvoorstelbaar hoe ze deze stad ooit hebben kunnen bouwen, met muren bestaande uit exact op elkaar passende stenen zonder cement. De gebouwen zijn al indrukwekkend maar het is vooral de eenheid met de natuur er omheen die het perfect maakt. Hier zouden we tegenwoordig nog heel wat van kunnen leren; niet de natuur naar onze hand zetten maar in harmonie leven met de natuur.
Het krioelt er wel van de toeristen; per dag mogen er 2.500 mensen binnen en in het hoogseizoen wordt dat aantal ook dagelijks gehaald. Op de beroemde 'fotoplekken' was het zelfs in de rij staan maar verder kon je er toch rustig rondlopen en op de wandeling naar de SunGate waren er zelfs weinig anderen.
We hebben er tot 16.00 uur rondgelopen en moesten toen (dit keer wel per bus) terug naar Aquas Calientes, zodat we nog even konden eten voor we weer de trein in moesten.
Hadden er nog wel dagen kunnen doorbrengen, zo ontzettend mooi is het.

Om 18.20 met de trein naar Ollantaytambo, een plaatsje in de Sacred Valley.
Daar zijn we maandagochtend opgehaald door een taxi en zijn we naar Moray en de Salineras geweest.
Moray is een plek die bestaat uit meer dan 20 terrassen die elk hun microklimaat hebben waardoor de Inca's er allerlei verschillende soorten gewassen konden telen.
Naast dat het een erg vernuftig systeem is, ziet het er ook erg mooi uit.
Na Moray zijn we naar de Salineras gegaan. Dit zijn zoutmijnen die al sinds de Incatijd in gebruik zijn en waar nog elke maand per bassin 150 kilo zout wordt gewonnen (en er zijn meer dan 5700 bassins!!). Ook dit is weer een plek die niet alleen praktisch is en veel oplevert maar er ook prachtig uitziet.
Na de Salineras zijn we terug naar Cusco gereden door een prachtig landschap waar veel aan kleinschalige landbouw wordt gedaan en waar we met regelmaat herders met hun schapen en varkens(!) tegenkwamen.

Dinsdag kennis gemaakt met Fredy, onze gids voor de komende vier dagen. Morgen vertrekken we namelijk naar Manu, een nationaal park in de zuidelijke Amazone.
De rest van de dag hebben we doorgebracht met de zoektocht naar handdoeken, regenponcho's, een zaklamp voor Lars (allemaal nodig voor de jungletocht) en een paar souveniertjes.
Tot over een paar dagen. In de jungle is geen electriciteit, laat staan WiFi dus we zijn even onbereikbaar.
Groetjes van ons!

• 05 Augustus 2015 - 08:04

Marise:

Wat een geweldige reis maken jullie. Net al je blogs achter elkaar gelezen. Het is of ik even in Peru ben. Je beschrijft jullie reiservaringen zo mooi en leuk. Geniet nog samen. Groetjes Marise

• 05 Augustus 2015 - 09:44

Petra:

Wow, wow, wow, wat schitterend! Op de foto's ziet er al indrukwekkend uit, laat staan in het echt...
    Veel plezier in de jungle komende dagen!
    X
    Petra

• 05 Augustus 2015 - 10:22

Chantalle:

Super om te lezen en te zien, geweldig. En Lars die de klim gedaan heeft, petje af voor jullie stoere kerel! Veel plezier in de jungle!!

Chantalle

• 05 Augustus 2015 - 12:02

Bommie En Bompie.:

Wat een reisverslag Jullie genieten maar wij ook van wat jullie in het echt zien,

We kijken alweer uit naar het volgende verhaal.

xxxxxxx en knuffels van

Bommie en Bompie.

• 06 Augustus 2015 - 11:09

Marga:

Wow, indrukwekkend!!

• 09 Augustus 2015 - 16:06

Mutti/oomsel:

Wat een schitterend reisverslag /prachtige foto's.Het genieten van al het moois en respect voor de natuur straalt ervan af.
    Machu Picchu(al zo'n 25 jaar in de top 3 van wensen er ooit te mogen zijn),dat dan nog sjieker is dan je had durven dromen,moet adembenemend/ontroerend zijn geweest.
    Lars,wat heb ik een respect voor je.Zo knap dat je uren hebt gelopen/geklauterd.