Titicacameer en de Andes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Titicacameer en de Andes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Titicacameer en de Andes

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

01 Augustus 2015 | Peru, Cuzco

Hola!

Bijna klaar om naar Aquas Calientes te vertrekken, het dorpje aan de voet van Macchu Pichu, maar eerst terug naar het Titicacameer.

Woensdag (denk ik, totaal elk gevoel van dag en datum kwijt) vroeg op voor een boottocht over het Titicacameer, het hoogst gelegen meer ter wereld dat maar liefst 8340 km2 groot is. Het ligt voor de helft in Peru en de andere helft ligt in Bolivia.
Er liggen een aantal 'echte' eilanden in het meer en een aantal die volledig gemaakt zijn uit riet: de Uros-eilanden. Als de onderkant weg rot leggen ze er weer een nieuwe laag riet bovenop. Dit moet ongeveer elke 15 dagen gebeuren!
Onze eerste stop met het bootje was dan ook een Uroseiland. Het eilandje waar wij aanmeerden bestaat uit vijf huizen en het is zo'n totaal andere wereld dat het bijna nep lijkt en het ons niet zou verbazen als de mensen op het einde van de dag hun kleurrijke kleren inruilen voor een spijkerbroek en terugkeren naar Puno. Toch schijnen er echt nog een honderd mensen permanent op deze eilanden te leven. We kregen uitleg over hoe het eiland gemaakt wordt en hoe ze er leven. Erna stelden de bewoners zich voor en zongen ze een lied voor ons. Vervolgens moesten wij ons voorstellen en per nationaliteit een lied zingen.. We waren met een groep van 25 mensen waarvan het grootste deel Peruanen, een paar Chilenen, Brazilianen, 2 Fransen en wij. Bijna iedereen zong het volkslied van zijn/haar land. En toen moesten wij drieën..... Gezien ik niet het Belgisch volkslied ken en Tom niet het Nederlands en Lars geen van beide, hebben wij een liedje gezongen dat Lars op de kleuterschool heeft geleerd: onder een houten bruggetje zit een krokodilletje....
En de rest maar serieus meeklappen! Laten we het er maar op houden dat het bijzonder was...

Na het bezoek aan de Uroseilanden (waar Tom zijn trui was vergeten zodat we er 's avonds op de terugweg weer langs 'moesten') weer 2 uur verder varen naar Taquile, een 'gewoon' eiland. We hadden het geluk dat 28 en 29-7 hier officiële feestdagen zijn en op het dorpsplein van het eiland was het feest. Er werd gedanst en muziek gemaakt en iedereen had prachtige kleren aan. We twijfelden eerst even of dit dagelijks gebruik was om de toeristen een plezier te doen, maar gezien de hoeveelheid drank die er genuttigd werd denken we dat het toch maar eenmalig is, anders wordt het tijd dat de AA hier een grote eilandbijeenkomst gaat houden.
Nog heerlijke wilde forel gegeten en toen weer in 3 uur terug naar Puno. Het was een superontspannend en indrukwekkend dagje.

Donderdag voor dag en dauw op voor de bus naar Cuzco. Op deze route rijdt ook een toeristenbus die op een vijftal plaatsen stopt. Eerst naar een museum geweest, vervolgens gestopt op de hoogste bergpas (4300 meter), toen nog bij Incaopgravingen en tot slot bij een prachtige kerk. Ook hebben we nog geluncht bij een restaurantje midden tussen de lama's, alpaca's en vicuna's. Het was overigens een prachtige tocht dwars door de Andes en doordat we elke paar uur een leuke stop hadden was op deze manier een reisdagje bepaald geen straf.
Cusco ligt 'slechts' op 3400 meter, maar ons guesthouse heet natuurlijk niet voor niets El Mirador en ligt dan ook bovenop een berg. Bergaf 10 minuten wandelen van het centrum, bergop is het een ander verhaal. Gelukkig totaal geen last van hoogteziekte (lang leve de cocathee!) dus we zien het maar als een goede workout.

Vrijdagochtend uitgeslapen tot 7.30 uur en op het gemakje ontbeten en de rest van de dag door Cusco geslenterd. Lars hebben we dolblij gemaakt met een panfluit. Of wij zo blij zijn met het geluid is een andere vraag.
Cusco is dan wel een erg grote stad, het is ook een hele gezellige en mooie stad. Nog lang niet alles gezien maar we komen er na Macchu Pichu nog een dag terug.
Tot dan!

• 01 Augustus 2015 - 06:52

Mutti/oomsel:

Wat een bijzonder land.prachtige belevenissen.Zo mooi dat deze prachtige verslagen/foto's worden gemaakt en jullie(m.n Lars)dit nooit zullen vergeten.XXX

• 01 Augustus 2015 - 21:31

Marjan:

hallo vakantiegangers

wat een prachtige verslagen. wat zien jullie toch mooie delen van de wereld. door jouw verslagen en mooie foto's genieten wij ook mee.

groetjes Marjan en Lieffie

• 02 Augustus 2015 - 09:40

Bommie&bompie.:

Wat een verhalen. We maken zo de hele reis van jullie mee.

Kussen en Knuffels

Bommie en Bompie.

• 02 Augustus 2015 - 11:41

Theo En Edith:

Geweldig wat een reis en onvoorstelbaar wat een hoogtes waar jullie op verblijven, We genieten van de reis verslagen en de foto`s, we hadden jullie optreden met gezang wel willen mee maken. Fijne vakantie nog en geniet ervan. Wij kijken weer uit naar het volgende verslag.

Dikke poene oet Mestreech vaan opa koek en oma Edith

• 03 Augustus 2015 - 14:55

Petra:

Prachtig die foto's!! Wat een land en cultuur...Super om te volgens wat jullie allemaal zien en meemaken. Geniet ervan !!
    X
    Petra

• 04 Augustus 2015 - 00:01

Nathalie:

Het is weer onbeschrijflijk (maar in Maya's geval wel beschrijflijk) mooi daar waar jullie zijn. Heerlijk en prachtig om te zien en lezen. Heel veel reisplezier nog! Liefs dikke X