Palenque, Aqua Azul en een kakkerlak - Reisverslag uit Xpujil, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Palenque, Aqua Azul en een kakkerlak - Reisverslag uit Xpujil, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Palenque, Aqua Azul en een kakkerlak

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

14 April 2014 | Mexico, Xpujil

Hola amigos,

Donderdag waren we aan het twijfelen of we naar de watervallen van Aqua Azul zouden gaan, de tempels van Palenque zouden bezoeken of een boottocht naar Yaxchilan zouden maken toen Lars voorstelde om een hele dag in en om het zwembad te blijven. En tja waarom ook niet.
Dus meer dan gezwommen, gelezen en geluierd hebben we niet. We hadden het hele hotel voor ons alleen dus het was een heerlijk rustig dagje.

Omdat we hier een soort chaletje in de jungle hebben en er toch een paar muggen zitten, hadden we het muskietennet opgehangen boven Lars zijn bed. Toen ik midden in de nacht wakker werd van een zoemend geluid ben ik bij Lars gaan liggen. Nu ben ik niet snel bang of vies van insecten of spinnen en kun je ze in een jungle ook wel verwachten en heeft een kakkerlak hier weinig met gebrek aan hygiene te maken, toen ik vrijdagochtend opstond en bleek dat ik de nacht bovenop een nog levende kakkerlak had doorgebracht vond ik dat toch net iets minder... Vind het wel bijzonder dat ik gewoon de hele nacht boven op het beest heb geslapen en hij nog leefde..(gezien muskietennet kan hij er niet later zijn bijgekropen). Ik heb hem maar overgelaten aan de zorg van de schoonmaakster.

Na het ontbijt zijn we naar de watervallen van Agua Azul gegaan. Supermooi!!! Prachtig azuurblauw water en heel veel watervallen in alle vormen en maten. Via een paadje dat erlangs loopt kun je helemaal tot aan de top komen en daar bleken dus een soort poelen te zijn waar je kunt zwemmen. Beetje jammer dat de zwemspullen nog beneden in de auto lagen.. Tom en Lars zijn dan maar in onderbroeken te water gegaan en ik zat als een soort politie naast de fototoestellen op wacht (al pootjebadend) want ik vond er een nogal louche figuur rondhangen. Later bleek dat overigens de echte politieagent / badmeester te zijn.

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan (dit keer gelukkig geen extra bedgenoten) en naar de Mayatempels van Palenque gegaan. Deze Mayastad beleefde haar hoogtijdagen tussen de 5e en 9e eeuw en ligt midden in de jungle. De tempel van Chichen Itza vonden we mooier qua architectuur, de tempels van Palenque zijn veel mooier gelegen en wat ook erg leuk is, is dat je de meeste mag beklimmen. Onvoorstelbaar dat mensen dit zoveel jaar geleden konden maken, wat een indrukwekkende beschaving moet dit zijn geweest en het blijft bijzonder dat we er zoveel eeuwen later nog zoveel niet van weten. Er wordt trouwens vermoed dat de opgravingen die je nu kunt bezoeken slechts 10% zijn van wat ooit heel Palenque was.
Via een pad door de jungle waarbij je begeleid wordt door hele groepen howlermonkeys (brulapen) die hun naam eer aan doen, kom je weer bij de uitgang. Vlakbij ligt ook nog een interessant museum met indrukwekkende sarcofaag waar we een kijkje hebben genomen.
Erna nog een wandelingetje gemaakt door de jungle en de dag afgesloten met een duik in het zwembad. Toen we 's avonds ging eten (voor de vierde keer in hetzelfde restaurantje omdat Lars er verslaafd is aan de kippensoep) was het opeens een heel stuk drukker dan de vorige dagen en ook het hotel zit nu vol. We vermoeden dat het komt doordat het vandaag Palmzondag is en dus de Semana Santa is begonnen en daarmee de vakantie van de Mexicanen.

Vandaag zijn we op tijd verder gereden naar onze volgende bestemming, Xpujil, en tot onze grote verbazing zijn we er een uur eerder aangekomen dan de routeplanner aangaf. Onderweg zijn we trouwens nog heel bijzondere verkeersborden tegengekomen; eentje met 'oppassen voor schildpadden' en de andere met 'oppassen voor vleermuizen'...
Xpujil is een gehucht waar weinig te beleven valt, maar ligt het dichtst bij Calakmul waar we morgen heen willen (ruim anderhalf uur rijden..). Vanmiddag hebben we een kijkje genomen bij de tempels van Xpujil, op zich niet spectaculair mooi of groot, maar wel bijzonder om er gewoon alleen rond te kunnen lopen zonder andere toeristen. Het is jammer dat de stenen niet kunnen praten, zou interessant zijn om te horen wat ze allemaal te vertellen hebben.
Tot onze grote verbazing zit het hotelletje hier nu ook helemaal vol. Ik denk dat we morgen ook niet de enigen zijn in Calakmul. We laten het jullie de volgende keer weten!
Groetjes!
Tom, Maya en Lars

Nog wat dingen die ons hier opvallen:
- we hebben hier tot nu toe geen enkele Mexicaan zien roken
- op alcoholische dranken staat een waarschuwing dat drank ongezond is
- elke Mexicaanse vrouw (uitgezonderd de Maya's) draagt hier hotpants. Het maakt hierbij totaal niet uit hoe oud je bent en welk figuur je hebt
- er wordt hier heel veel hout gekapt. Daardoor zien de heuvels er raar uit: beneden alle bomen afgekapt, boven op de toppen grote bomen omdat ze daar niet aanraken.

• 14 April 2014 - 14:45

Petra:

Schitterende foto's weer! Wat een indrukken, ziet er zo mooi uit allemaal.... En af en toe een dagje zwembad is ook geen straf. Veel plezier nog! Ben benieuwd of jullie nog paaseitjes gaan tegenkomen daar :-)
    X Petra

• 14 April 2014 - 20:34

Bommie & Bompie:

Lieve kinderen
    Wat een mooie foto's prachtig.
    Als jullie thuis zijn is er kippensoep voor Lars.
    Laat wel de kakkerlakken maar daar.
    Veel liefs xxxxxxx
    bommie &Bompie.

• 15 April 2014 - 18:43

Marion:

Hallo reizigers,jullie zullen weer met een rijkdom aan prachtige indrukken,herinneringen later terugkeren in Nederland.Eerst nog lekker in Mexico verder genieten.Liefs.Mutti/oomsel.

• 16 April 2014 - 15:40

Chantalle:

Schitterende foto's! Het leest ook weer heerlijk, het relaxte vakantiegevoel is duidelijk aanwezig!
    En zo'n dag zwembad is heus geen straf ;-)
    Veel plezier nog!

• 16 April 2014 - 16:58

Marga:

Hoi Mayatomlars,
    Ziet er weer mooi uit. Mooie waterval en tempels.
    We genieten hier weer mee.
    Wat die brulapen betreft, zie je geen overeenkomsten??? Haha

veel plezier nog!!!

• 18 April 2014 - 10:06

Cas En Sander:

Super foto's en leuke verhalen. Sander en Cas kijken ernaar uit om Lars terug te zien. Geniet nog van jullie vakantie! high five voor Lars van Sander en Cas

• 18 April 2014 - 18:59

Opa Koek En Oma Edith:

geweldige fotos amigos vooral die van lars tussen die bergen fruit daar zal hij zich wel helemaal thuis hebben gevoeld verder een fijne vakantie en geniet ermaar lekker van xxx opa koek en oma edith.

• 19 April 2014 - 08:18

Nathalie:

Prachtig verhaal weer en prachtige foto's!!!