Azuurblauw - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Azuurblauw - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Azuurblauw

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

22 April 2014 | Mexico, Tulum

Hoi,

We zijn inmiddels op onze laatste bestemming, Isla Mujeres, waar we morgen met dolfijnen gaan zwemmen!! Hierover de volgende keer (in het laatste verslag) meer.

Donderdag zijn we dus 's avonds laat aangekomen in Tulum. Tulum bestaat eigenlijk uit twee delen; het stadje en een paar kilometer verder de Mayatempels met daar vlakbij het strand. De hotels aan het strand zijn helaas drie keer zo duur als die in het stadje en aangezien je terwijl je slaapt toch je ogen dicht hebt, verbleven we in het stadje.
Met de ogen open zit je echter beter aan het strand dus zodra we wakker waren zijn we daar heen gereden.
Er viel te kiezen tussen de 'public beach' en een strand bij een resort. Onder het motto van we gaan er lunchen hebben we ons bij een resort binnen gepraat. En als je het doet dan natuurlijk ook meteen bij het meest luxueuze met een soort hangbedden met een afdakje erboven aan het mooiste stuk strand.
Tulum is net een gefotoshopt plaatje uit een reisgids; sneeuwwit zand met een felturquoise zee erbij. Ziet er zo perfect uit dat het bijna nep lijkt. Heerlijk geluierd en verrukkelijk gegeten. Lars had een vriendje gevonden met wie hij in hangmatten heeft geschommeld, zandkastelen mee heeft gebouwd en met boomstammen gerold (?!). Waar het hem vorige vakanties niet uitmaakte dat hij de andere kinderen niet verstond, merk je nu dat hij zelfbewust begint te worden en dat communiceren dmv taal ipv elkaar nadoen steeds belangrijker wordt. Vorig jaar in Costa Rica praatte hij gewoon Nederlands en de andere kindjes Spaans, nu merk je dat ze (ook het even oude Mexicaanse jongetje) wel nog met elkaar spelen maar dan zonder te praten omdat ze zich realiseren dat ze elkaar niet verstaan. Maar ook zonder woorden hebben ze zich goed geamuseerd.

Zaterdag zijn we de tempel van Tulum gaan bekijken. Samen met half Europa en Mexico. Op alle andere plaatsen samen hebben we niet half zoveel mensen gezien als hier bij elkaar. Hele busladingen vol kwamen aan de lopende band aan.
De Mayatempel van Tulum is dan ook prachtig gelegen pal boven het mooiste strand dat we ooit gezien hebben en dat in combinatie met de schitterende turquoise zee. Ja, die Maya's wisten wel mooie plekken uit te zoeken voor hun tempels! De andere tempels die we gezien hebben waren veel mooier en indrukwekkender, maar aan deze ligging kunnen ze niet tippen (hoewel we die in de jungle ook wel spectaculair vonden). Je kon ook een duik nemen in de zee onder de tempel, maar moest hierbij wel over de koppen lopen.

Zondag zijn we eerst Tom gaan afzetten bij Dos Ojos, een grottensysteem van honderden meters lang waar je onder begeleiding van een gids kunt snorkelen tussen de stalagmieten en stalactieten. Gezien de temperatuur van het water (koud) en het feit dat Lars in Cenote Dzitnup ook al na 10 minuten verkleumd was en niet zo weg was van het grotgebeuren en deze tocht anderhalf uur duurt, besloten we dat Tom alleen zou gaan. Hij vond het een geweldige ervaring en prachtig om te zien.
Lars en ik zijn in de tussentijd naar Akumal gegaan, een stuk strand waar veel schildpadden aan land schijnen te komen om hun eieren te leggen. Ik vraag me nog steeds af waar die eieren dan verstopt zouden liggen (overigens wel toepasselijk op Paaszondag), want het strand staat er kilometers lang vol met strandstoelen met allemaal eenzelfde blauwe handdoeken erop (misschien fijn uitbroeden onder zo'n dekentje?). Alle stoelen waren bezet door toeristen van de eindeloze rij resorts. Uiteindelijk hebben we toch 2 handdoekloze stoelen bemachtigd waar we onze sarongs op uitgespreid hebben en probeerden op te gaan in de massa, wat niet echt lukte vanwege het gebrek aan blauwe handdoek en polsbandje. Gezien het allemaal allinnresorts zijn en we geen polsbandje hadden, viel er niks aan eten te bemachtigen en waren we aangewezen op onze vertrouwde pot jam met boterhammen die ik in een grote plastic Albert Heijn zak mee had gesleurd. In een poging niet al te zeer op te vallen (what was I thinking met die grote blauwe (dat dan weer wel) zak?!)probeerde ik de boterhammen zonder mes te smeren IN de zak. Gevolg was dat inhoud van de halve pot jam nu los in de zak lag.
Verder hebben we ons wel vermaakt en heeft Tom ons een paar uur later teruggevonden op het strand.
De schildpadden en eieren hebben we overigens niet gevonden. Van Pasen hebben we hier trouwens helemaal niets meegekregen (nou ja we hadden een verrassingsei voor Lars verstopt op de hotelkamer).

Vanochtend op tijd op want we moesten voor half 12 in Cancun zijn om de auto terug te brengen. 11.25 uur waren we er en om 12.00 uur zaten we al op de ferry naar Isla Mujeres waar we wel een hotel aan zee hebben. (Niet aan zee is moeilijk want het eiland is maar 11 km lang en ik denk nog geen km breed). Na de lunch en het boeken van het zwemmen-met-dolfijnen voor morgen zijn we op zoek gegaan naar een zwembroek voor Tom die hij bij Dos Ojos in het kleedhokje was vergeten en daar vanochtend niet meer lag. We zijn trouwens deze vakantie al opvallend veel kwijtgeraakt; bikini, hoedje, teenring, reisgids, pluche mini-furby, sokken en zwembroek. Nog even en we komen met een leeg koffer terug!
Een nieuwe zwembroek hebben we overigens gevonden in de supermarkt..

Ik ga eens slapen zodat ik morgen fit ben om flipper te knuffelen.
Groetjes van ons

• 22 April 2014 - 16:55

Maurice:

Oh Maya,
    wat zonde van die teenring. :-)
    Misschien dachten de toeristen dat het paaseieren waren.
    Veel plezier morgen met de dolfijnen!!

• 22 April 2014 - 18:04

Pia En Rob:

We genieten optimaal van jouw reisverslagen!! Kom gezond weer terug en geniet nog ff van al dat moois! Dikke poen xxx Pia en Rob uit en regenachtig maastricht!

• 22 April 2014 - 19:34

Sofie:

Maya, jij kan echt wel levendig schrijven, ik zie het helemaal voor me. Lekker al sukkelend boterhammen smeren op het strand! :-) Niene zei vanmorgen 'nog 1 weekje mama en dan komt Lars terug naar school' ... Geniet nog maar extra van de laatste momentjes, groetjes aan flipper!

• 22 April 2014 - 19:36

Lisette Hansen:

dag Maya,Tom en Lars,

prachtig jullie verslag en de foto's van een wondermooie belevenis bij de Maya's!
    gelukkig is er reeds een Maya bij jullie.
    geniet nog van de laatste week,
    groetjes,
    Lisette

• 22 April 2014 - 20:35

Bommie & Bompie:

Dank je wel voor de leuke en interesanten verhalen.
    Lars als je naar Bommie &Bompie komt gaan we naar Bart Smit voor een nieuwe furbij.
    Liefs en knuffels xxx. Bommie &Bompie.

• 23 April 2014 - 11:54

Belge Anny:

hollo lars je n aie plus su qavoir l ord mais encore 2 jours et tu est deretour je suis tres crieures pour les nouvelles j aie pensee tout les jours ma toi je t aime mon petit lars grosses bisses belge anny

• 23 April 2014 - 11:59

Encore Anny De Belge:

mon lars cheri tu en a de la chance avec le voyage et cette photto dans le hamac superd je voudrais etre avec toi labas bissous mon lars cheri anny

• 23 April 2014 - 16:38

Petra:

Haha, geweldig jullie lunchverhaal op het strand! Weer een prachtige plek waar jullie nu zijn, paradijs!! Geniet nog! X Petra

• 25 April 2014 - 14:40

Ann:

Hoi Lars, Maya en Tom,
    Jullie hebben zo te lezen een fantastische vakantie! Geniet nog van de laatste uren!
    Tot binnenkort, Groetjes van Lisa, Ann en Kris.