Kamikaze-kalkoenen en 7 tinten blauw - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Kamikaze-kalkoenen en 7 tinten blauw - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Kamikaze-kalkoenen en 7 tinten blauw

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

20 April 2014 | Mexico, Tulum

Hoi allemaal,

We zijn nu in Tulum waar het prachtig is, maar voor we hier aankwamen hebben we ook nog veel mooie dingen gezien en gedaan, dus daar ga ik mee beginnen.

Maandag voor dag en dauw (nou ja 6.30 uur, thuis heel normaal maar we beginnen in de vakantiemodus te raken en voor 8 uur raken we ons bed niet meer uit) opgestaan en naar Calakmul vertrokken. Dat zijn Mayatempels midden in de jungle. En dan ook echt midden in de jungle. Zodra je afslag Calakmul neemt begin je aan een 60 km lange weg dwars door het oerwoud zonder enige vorm van bebouwing. Het moet toch een hele expeditie zijn geweest in 1931 toen ze de tempels ontdekt hebben en deze weg er niet was.
Onderweg kwamen we heel veel kalkoenen tegen. Een hele vreemde soort (zie foto)! Sommigen lijken agressief te worden van onze rode auto en rennen als een soort roadrunners langs de auto op om, zodra ze ons hebben ingehaald, pal voor de auto van links naar rechts te gaan lopen, gevalletje Kamikaze-kalkoen.
Op een gegeven moment zagen we twee kalkoenen vechten en we waren niet de enigen die dat interessant vonden; opeens stak vlak voor ons een ocelot de weg over! (een ocelot is een soort dwerg-cheetah). Wow!! Helaas waren we niet snel genoeg om er een foto van te maken dus voor een afbeelding moeten jullie even googelen.
Bij de ingang van Calakmul aangekomen bleken we pas de derde auto van de dag te zijn. We hebben dan ook een hele tijd alleen rondgelopen enkel vergezeld door een stel brulapen die we van dichtbij konden bekijken.
Calakmul was een van de grootste en belangrijkste Mayasteden en er is pas een klein deel van bloot gelegd. Piramide II is met zijn 45 meter hoogte een van de hoogste Mayabouwwerken en dat vroeg natuurlijk om een beklimming! De pittige klim wordt beloond met een schitterend uitzicht over kilometers jungle. Zover je kunt kijken alleen maar oerwoud, heel indrukwekkend.
Toen op het einde van de middag de touringcars aankwamen (rond 4 uur terwijl het om 5 uur sluit?!) zijn we weer 120 km terug gehobbeld naar Xpujil, gelukkig zonder kalkoen te hebben omgetoverd tot kerstmaal.

Dinsdag na het ontbijt (brood met jam, want ontbijten kun je hier nagenoeg nergens in een hotel) verder gegaan naar Laguna Bacalar, ook wel 'het meer van de zeven kleuren' genoemd. We logeerden in een guesthouse pal aan het meer en vanaf een steiger kun je zo het meer inspringen, heerlijk! De kleuren van het meer (60 km lang en 2 km breed) zijn bijna surrealistisch blauw, turquoise, groen en het water is glashelder.
's Avonds kregen we als kers op de taart ook nog de volle maan te zien die opkwam boven het meer, pal tegenover onze steiger leek het wel.

Woensdag hebben we de hele dag in, op en om het meer doorgebracht, met een onderbreking van een lunch bij het lekkerste eettentje van heel Mexico. In de namiddag nog een beetje rond het meer gereden en bedacht dat een boottochtje ook wel leuk zou zijn dus dat zou de man van het guesthouse voor de volgende ochtend regelen. Helaas bleek de ochtendboot al vol te zijn maar 's middags was er wel nog plek (enkel wij en 4 anderen). Even getwijfeld omdat we 's avonds in Tulum moesten zijn en in het donker rijden wordt afgeraden, maar gelukkig toch het boottochtje gedaan. Echt de moeite! We voeren een stuk door witte mangrove en bij een soort van kanaaltje mochten we overboord springen en al snorkelend met de stroming terug drijven. Dat had wel uren mogen duren wat ons betrof.
Na nog een stukje varen kwamen we bij drie cenotes aan en zijn we in de diepste gaan zwemmen. Die heeft een diepte van 160 meter en loodrechte wanden. Het ene moment sta je nog kniediep in het water en een meter verder is er een inktzwarte put van 160 meter diep.
Het laatste deel van de tocht was naar Pirategate, een plek van waaruit vroeger de piraten het meer opkwamen en zo Bacalar konden aanvallen. Op deze plek bestaat de bodem uit klei met een hoog zwavelgehalte waarvan gezegd wordt dat het gezond is om je ermee in te smeren.
Na de klei weer van ons af te hebben gespoeld was het dan toch echt tijd om terug te gaan en om 18.30 uur meerden we pas weer aan bij het guesthouse en moesten we toen nog ruim 3 uur gaan rijden naar Tulum.
Gelukkig is het een goed onderhouden en rechte weg waardoor we er om half 10 waren en vervolgens nog een half uur hebben gezocht naar het hotelletje.. (4 x stapvoets langs gereden zonder het te zien).
Over Tulum de volgende keer weer meer.
Heel veel groetjes weer van ons!

• 20 April 2014 - 10:39

Bommie & Bompie.:

Wat een verhaal, en wat een mooie foto's.
    Lars zal op school een hele hoop te vertellen hebben.
    Veel liefs en xxx en nog een knuffel voor Lars.
    Bommie & Bompie.

• 20 April 2014 - 10:48

Marion:

Wauh,wat een schitterend avontuur,geweldige foto's.
    Heeft Lars ok gesnorkeld.

Dikke poenen van mutti/oomsel

• 21 April 2014 - 09:42

Marga:

Die kalkoen lijkt op een kalkoen met pauwenveren. Een pauwkoen of een kalpauw. Ziet er weer prachtig uit. Cultuur, natuur, avontuur. Mooie foto's!

• 21 April 2014 - 16:12

Petra:

Super weer! Prachtige kleuren water ook. En wat een sjiek uitzicht daar waar jullie logeren! Veel plezier nog!!! X Petra

• 22 April 2014 - 10:29

Maurice:

Zonde om om op te eten zo'n klakoen! Wat een prachtige reis weer zeg; mooie tempels, luieren aan een schiterend meer. Wow! Blijf genieten!
    Groetjes van Maurice

• 22 April 2014 - 10:30

Chantalle:

Wauw!! Prachtige foto's weer, de kleuren van dat meer zijn geweldig! Amuseer jullie nog!

• 22 April 2014 - 10:30

Alcidie:

He wat vervelend zo'n plek aan zulk mooi water! Wij zijn jaloers :-) aangezien we de komende jaren genoegen zullen nemen met minder exotische oorden! Geniet er nog maar even van! Liefs, Alcidie, Kees, Alcidieke & Kasper