Piraten en potholes - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Piraten en potholes - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Piraten en potholes

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

07 April 2014 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hoi allemaal,

Hier zijn we weer, dit keer vanuit San Cristobal de las Casas waar we de airco hebben ingeruild voor een dekentje, maar eerst even terug naar Campeche waar we donderdag vanuit Merida heen zijn gereden. Campeche is een supergezellig stadje gelegen aan de Golf van Mexico. Nadat Lars even in een speeltuintje heeft gespeeld waar zulke vreemde trapjes aan de speeltoestellen zitten dat we ons afvroegen of ze er een hekel hebben aan kinderen, zijn we een enorme vis gaan eten in een restaurantje aan het water. Het is opvallend hoe vroeg iedereen hier eet; om half 7 sluiten de meeste restaurants de deuren en vanaf 6 uur beginnen ze met opruimen, gasten of niet.

Na het eten zijn we naar Puerta de Tierra gegaan waar een piraten licht-en geluidsshow zou zijn. We hadden Lars er helemaal enthousiast over gemaakt maar het was een beetje anders dan verwacht. Eerst werd er een rondleiding gegeven over de stadsmuur (volledig in het Spaans, helaas zonder hints-gebaren) en erna moesten we plaatsnemen op een tribune op een grasveld waar op een muur een promotiefilmpje van Campeche werd afgespeeld. Ondertussen waren we een uur verder en toen werd een nieuw filmpje getoond over de geschiedenis van Campeche waarbij een paar figuranten een soort toneelstukje deden op de stadsmuur. Er waren inderdaad 3 kanonskogels te horen en we zagen ook een volle minuut piraten voorbij komen, maar het zegt genoeg dat Lars zich na afloop afvroeg wanneer de show nu eindelijk zou beginnen...

Vrijdag zijn we de rest van de stad gaan verkennen die bestaat uit allemaal gekleurde huisjes en overal staan beelden. Echt heel erg leuk en mooi! Dat zouden ze in As ook moeten invoeren, ziet zo gezellig en vrolijk uit! Het is er ook totaal niet toeristisch. Beetje jammer was wel dat toen we gingen pinnen, mijn pinpas werd opgeslokt door de automaat en met geen mogelijkheid viel terug te krijgen. Uiteindelijk maar het pasblokkeernummer gebeld en aangezien naast het apparaat wachten tot maandag ook nogal sneu is zijn we maar verder gaan sightsee-en en erna gaan afkoelen in het zwembad bij het hotel. Het is er werkelijk snikheet en ik wist nooit dat ik kon zweten uit mijn enkels maar dat blijkt dus te kunnen.
's Avonds na weer een vis te hebben verorberd zijn we voor het nagerecht naar een chocoladerestaurantje gegaan, bepaald geen straf!

Zaterdag was een reisdagje, veel meer dan uren in de auto gezeten hebben we niet, maar het was een mooie tocht langs de kust (prachtig melkachtige blauwe kleur zee, hagelwitte stranden). Overnacht in Villahermosa waar het leek alsof ze nog nooit een toerist hadden gezien; we werden overal aangegaapt, foto's van ons gemaakt en Lars werd over zijn hoofd geaaid. Villahermosa is een grote stad zonder noemenswaardige bezienswaardigheden en we zijn vanochtend dan ook op tijd (wel een uurtje later want nu is ook hier de zomertijd ingegaan) vertrokken richting San Cristobal. Volgens googlemaps zou het 3 1/2 uur rijden zijn, volgens de TomTom op de gsm is de snelste route 5 uur en uiteindelijk waren we pas 7 1/2 uur later hier... Waar het mis is gegaan weten we nog steeds niet maar we zaten op een weg die niet op de kaart staat, waar de dorpjes geen namen hebben, af en toe het asfalt ophoudt en elke richtingwijzer ontbreekt. Het enige waarin geïnvesteerd wordt, zijn wederom de honderden bulten en drempels. Alleen dit keer ook vergezeld van een nog groter aantal kuilen en gaten in de weg. We hebben serieus pijn in onze nekken van al het gehobbel en heen- en weergeschud. Toen we eindelijk bij de kruising kwamen met de weg die we eigenlijk hadden moeten hebben werd het nog frustrerender toen bleek dat die van spiksplinternieuw glanzend glad asfalt was....

San Cristobal de las Casas ligt op een hoogte van 2100 m en heeft een totaal ander klimaat dan het deel van Mexico waar we tot nu toe zijn geweest; veel koeler en droger. Het is nog steeds aangenaam zomerweer dus dat we hier verblijven in een soort berghut compleet met open haard in Heidisfeer (weliswaar met Mexicaanse gordijntjes) en dikke dekens met herten erop is een beetje over de top, maar wel knus.
San Cristobal heeft een gezellig maar toeristisch centrum waar het krioelt van de hippies en Indianenvrouwen spulletjes proberen te verkopen.
We gaan nu eens onder de hertendekentjes kruipen.
Liefs
Tom, Maya en Lars

• 07 April 2014 - 20:47

Bommie & Bompie:

Lieve Kinderen

Weer opnieuw blij met de verhalen en de foto`s

Geniet maar, ook van de lekkere verse vis.

We missen jullie wel.

Heel veel liefs .Bommie & bompie.

• 08 April 2014 - 08:56

Sylvie:

Weer schitterende verslagen maya, je hebt een roeping gemist. Krijg helemaal zin in vakantie als ik die verhalen lees en in de zon want hier is het vandaag brrrr. Geniet lekker samen! Syl

• 08 April 2014 - 09:37

Chantalle:

Klinkt allemaal heerlijk en die eerste week is omgevlogen! Geniet er lekker van, hier zijn de temperaturen gehalveerd sinds gisteren.... Liefs!

• 08 April 2014 - 13:46

Anny De Belge:

chere lars je pense a toi et a tout ce que tu voir aujourd hui pas de soleil et il fait frois donc orifite du beaux temps merci mon garcon pour les photo grosses bisses de anny de belge

• 08 April 2014 - 13:53

Anny De Belge :

lars photo formidalles merci grosses bisses anny de belge

• 08 April 2014 - 13:57

Petra:

Wat een reis weer, heerlijk om zo mee te kunnen lezen. En die foto's, weer echt prachtig! Geniet ervan!
    X Petra

• 08 April 2014 - 19:45

Peggy:

Wat een mooi gebied op deze aarde hebben jullie weer uitgezocht! Prachtig die gekleurde huisjes in Campeche, en wat een lieve piraten.
    En ik vind het geweldig dat ik daar via dit reisverslag weer van mee mag genieten.

Groetjes uit Mestreech
    Peggy

• 09 April 2014 - 09:41

Marion:

Hallo reizigers,

Maya,ccmplimenten .De reis/gebeurtenissen zijn zo goed beschreven.Ben heel benieuwd wat Don Gustav jou heeft toegefluisterd.Lijkt me een boeiende man.Tom,de foto's zijn prachtig.
    Lieve Lars,oomsel vindt het sjiek dat jij zo goed aan het trainen bent met zwemmen.Bravo.

Liefs,mutti/oomsel

• 10 April 2014 - 13:12

ANNY DE BELGE:

CHERE LARS HIER J AIE VU OMIE AU MARCHE ET ONT A PARLER DE VOUS J AIE MON LARS CHERI QUE JE T ECRIS EN FRANCAIS ET QUE SUREMENT TON PAS TRADUIT J ESPERE JE SUIS TOUJOURS CRURIEUSE POUR LES PHOTO MOI JE N AIE PAS DE TRADUTEUR ET JE NE SAIS PAS ECRIRE EN NERLANDAIS MON CHERE LARS PROFITE BIEN DE TES VACANCES GROSSES BISSES ANNY+++++++++++++++

• 10 April 2014 - 21:17

Nathalie:

Wederom een vermakelijk verslag met humor en spanning (allesverslindende pinautomaten;) Ik lees dat jullie lekker genieten...vooral mee doorgaan:) tot snel en heeeeel veel plezier verder! Liefs x