Maya Goes Maya's (and Tom and Lars too) - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu Maya Goes Maya's (and Tom and Lars too) - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Tom Maya en Lars Inthof - Theunissen - WaarBenJij.nu

Maya Goes Maya's (and Tom and Lars too)

Blijf op de hoogte en volg Tom Maya en Lars

31 Maart 2014 | Mexico, Valladolid

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie weer met ons mee reizen! Dit keer gaan we 4 weken door het zuiden van Mexico trekken.
Helaas is het de laatste keer voor Lars schoolplichtig is en we dus buiten de schoolvakanties om weg kunnen dus daar gaan we nog even goed van profiteren.

Vrijdagochtend (zeg maar nacht) door opie naar Zaventem gebracht waar we aan boord van de Dreamliner konden, een spiksplinternieuw ultramodern vliegtuig met grote raampjes (beetje jammer dat we boven de vleugel zaten en niet veel meer dan wat extra vleugel zagen) die donkerder en lichter konden worden gezet, speciale kindermenu's, verstelbare neksteunen en keuze uit de nodige films en spelletjes. Bijna jammer dat we 11 uur later al in Cancun waren.
Na door de nodige rijen te zijn geslalomd stonden we buiten waar een mannetje in een rood t-shirt van het autoverhuurbedrijf ons zou staan op te wachten. Blijkbaar was het rode t-shirt in de was en had hij een lichtblauw hemd aan waardoor we even moesten zoeken maar toch gevonden en een tijd later reden we weg in een (tot Lars' grote vreugde) knalrode golf. Tweede zoektocht was die naar het hotel dat verstopt lag in een naamloze straat, zelf geen naambord had en waarvan de poort afgesloten was. We zijn toch binnen geraakt en hebben de rest van de middag een beetje gezwommen en allerlei soorten fruit en zo'n 15 l water gehamsterd in de plaatselijke AH en gaan eten bij Mc Donalds (te lui om verder te zoeken naar iets Mexicaansers).

Zaterdagnacht gezellig collectief om 2.30 uur wakker met een jetlag maar het nog tot half 7 volgehouden. Vervolgens via de langste route naar Valladolid gereden waar we verblijven in Tunich Beh, een heel gezellig hotelletje midden in het centrum.
's Middags zijn we gaan zwemmen in Cenote Dzitnup. Een Cenote is een waterpoel en je hebt zowel bovengrondse als ondergrondse exemplaren. Die van Dzitnup is een ondergrondse en valt het beste te omschrijven als een meertje in een grot, compleet met stalactieten en vleermuizen. Er zit een gat in het dak waardoor het licht heel mooi in het water schijnt. Hele speciale omgeving!
's Avonds in Valladolid dan toch echt Mexicaans gegeten en toen lekker gaan slapen (hier gaat overigens de zomertijd pas volgende week in waardoor we nu 8 uur op jullie achterliggen).

Vandaag vroeg op (Lars vond half 4 een mooie tijd maar de voorkeur van Tom en mij ging toch uit naar half 7 en meeste stemmen gelden :-) om zo vroeg mogelijk in Chichen Itza te zijn. Chichen Itza is een Mayastad die gesticht is in de 10e eeuw en die sinds 1988 op de Werelderfgoedlijst staat en waarvan El Castillo (oftewel de piramide van Kukulcan) de bekendste is en sinds 1997 een vanaf de 7 moderne wereldwonderen is (tot zover de Maya-pedia). Echt enorm indrukwekkend! We waren er compleet alleen hoewel het later drukker werd en hebben maar liefst 6 uur lang rondgeslenterd tussen en ons verwonderd over de prachtige bouwwerken. El Castillo is een driedimensionale Mayakalender; prachtig! Wat ook heel bizar is; als je in je handen klapt, echoot er het geluid van een vogel terug.
Het is hier enorm warm (rond de 40graden) en we waren dan ook blij dat het enigszins bewolkt was. Terug in het hotel afgekoeld in het zwembad. Lars heeft 2 uur lang gezwommen en was afgekoeld tot blauwe lippen aan toe.
Vanavond na het eten een tijdje rondgeslenterd door het stadje; ook hier bestaat het centrum uit een kerk met een plein met fontein ervoor waar iedereen 's avonds gezellig rondhangt. In de gids stond dat er om 20.00 uur een wekelijks optreden zou zijn maar dat was of afgelast of vertraagd want we hebben er niets van gezien. Wel nog even in de kerk gegluurd waar een mis in volle gang was. De kerk was afgeladen vol, kinderen speelden in het gangpad, ballonnen waaiden over het altaar en er werd veel gezongen (misschien was dit wel het wekelijks optreden?!). Wij stonden buiten maar er werd ons druk de hand geschud. We vinden de Mexicanen sowieso erg vriendelijk en aardig (en klein).
Ik ga nu eens proberen het verslag op de site te zetten, foto's volgen zsm

Heel veel groetjes
Tom, Maya en Lars

P.s.hier komen nog wat opmerkelijkheden:
- verkeerslichten hangen horizontaal ipv verticaal
- in elk dorpje liggen om de 100 meter verkeersdrempels van een halve meter hoog.

• 31 Maart 2014 - 08:48

Marion:

Hallo Maya,Tom,Lars,jullie reis is begonnen en hoe!Vliegen in zeer luxe Boeing,rode car voor Lars en direct al prachtige bezienswaardigheden.Ik zou heel erg blij geweest zijn met zwembadgrot inclusief vleermuizenvrienden

• 31 Maart 2014 - 09:02

Marga:

Klinkt weer als een heerlijk begin van een waarschijnlijk hele bijzondere reis. Weet je zeker dat er geen (candid) camera stond toen jij in je handen klapte en het vogelgeluid terugkwam als echo?? Veel plezier!!

• 31 Maart 2014 - 09:56

Marise:

Een goede start! Veel plezier samen!

• 31 Maart 2014 - 10:08

Chantalle:

Super om weer te mogen meelezen, heel veel plezier daar (als DE Maya onder de Maya's ;-))

• 31 Maart 2014 - 11:15

Bommie &Bompie .:

Lieve Maya, Tom, Lars,

Heel fijn dat we zo vlug iets van jullie hebben gehoord.

We hebben zo al een stukje van jullie reis genoten,

en zien alweer uit naar het volgende reisverslag.

Vele kussen Bommie &bompie.

• 31 Maart 2014 - 16:22

Opa Koek En Oma Edith:

Wat leuk om weer van jullie reis mee te kunnen genieten.Veel plezier en groetjes

• 31 Maart 2014 - 17:12

Ilvy:

Wauw dat klinkt superleuk allemaal. Geniet ervan!!
    Groetjes ilvy

• 31 Maart 2014 - 18:45

Sofie Geebelen:

Zeer cool, in een vorig leven zijn we daar ook overal geweest met ons rugzakske! Geniet ervan!

• 31 Maart 2014 - 20:38

An En Kamil:

Wat klinkt het weer allemaal leuk!! Geniet ervan!!

• 31 Maart 2014 - 23:08

Nathalie:

We genieten weer mee:) heel veel plezier jullie 3!!!!

• 01 April 2014 - 13:16

De Belge Anny:

chere lars je vous suis sur l ordi mon chere lers j aie entendu que tu a nager dans une grotte et les chauve souris au plafonds grosses bisses mon garcon de anny de belge ++++++++++++++++++++

• 01 April 2014 - 13:24

De Belge Anny :

lieve lars ik prober nederlands te schijve ik denk a you ik hou van jou je moute me lere nederlands schijve maman hef mijn e mail ge leren dike poune van anny de belge tot bien het kort ++++++++++++++++++

• 02 April 2014 - 12:10

Belge Anny:

bonjours lars ik wage op photo ik ben crurieuse ik kan son een bejte met reise bissous anny

• 03 April 2014 - 15:03

Anny De Belge:

chere lars merci pour les photo je suis tres contente de te voir en photo bissous anny de belge qui t aime lars